Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROJEKTY

2 marca 2020

NR 5 (Wrzesień 2019)

Integracja z aromatem kawy. Case study: implementacja planowania i controllingu produkcji w Strauss Cafe

0 266

Niniejszy artykuł przedstawia studium przypadku implementacji modułów planowania i controllingu produkcji w systemie SAP ERP. Projekt został zrealizowany od maja ubiegłego roku do marca roku bieżącego dla firmy Strauss Cafe Poland w podpoznańskim Tarnowie Podgórnym.

Przedsiębiorstwo Strauss Cafe Poland Sp. z o.o. jest obecne na polskim rynku od 1991 r. Jest największym producentem i jednym z największych w kraju dystrybutorów kawy. Najnowocześniejszy w Polsce zakład produkcyjny w Tarnowie Podgórnym może wyprodukować blisko 25 000 ton kawy rocznie, a średnia roczna produkcja na poziomie 25 000 ton stanowi jedną trzecią całkowitego spożycia w Polsce. Zakład w Tarnowie Podgórnym zatrudnia blisko 350 osób. Portfolio firmy stanowią takie marki, jak MK Cafe, Pedro’s, Fort czy Mildano.

POLECAMY

Strauss Cafe Poland jest częścią międzynarodowego koncernu Strauss Group mającego ogromne doświadczenie w takich kategoriach spożywczych, jak: kawa, słodycze, przetwory mleczne czy sałatki. Strauss Group działa w ponad 20 krajach i zatrudnia ponad 14 000 pracowników. Strauss Cafe korzysta z systemu SAP ERP od 2000 r. w zakresie zarządzania finansami, rachunkowości zarządczej, sprzedaży, zaopatrzenia, gospodarki materiałowej i magazynowej oraz kadr i płac. Z systemu SAP ERP korzysta ok. 180 użytkowników, czyli ponad połowa pracowników zakładu. Widać, że zintegrowany system SAP ERP mocno wrósł w kulturę organizacyjną firmy i jest jednym z podstawowych narzędzi zarządzania.

Jednak dotąd nie był wykorzystywany moduł planowania i rozliczania produkcji. Ten obszar został wcześniej zinformatyzowany przy pomocy japońskiego systemu Asprova. Implementacja Asprovy w Strauss Cafe była dużym sukcesem – planiści dostali zaawansowane narzędzie do optymalizacji planów produkcyjnych i uzyskano znaczący wzrost wykorzystania mocy produkcyjnych. W trakcie wdrożenia Asprova została zintegrowana z SAP ERP w zakresie wymiany informacji o poziomach zapasów oraz zamówień klientów. Asprova jednak nie jest systemem controllingowym, co utrudniało bieżące monitorowanie kosztów produkcji i prowadzenie precyzyjnego rachunku marżowego. 

Cele i zakres projektu

Projekt wdrożenia planowania i rozliczania produkcji był inicjatywą działu controlingu Strauss Cafe, gdyż to ten dział najdotkliwiej odczuwał niedostatki bieżącego rozwiązania. Jako że SAP ERP jest systemem ściśle zintegrowanym, cele projektu zostały ujęte w trzech perspektywach.

Z perspektywy controlingu istotne było:

  • uzyskanie możliwości systemowego kalkulowania wyrobów oraz planowanie kosztów produkcji;
  • bieżące rozliczanie kosztów produkcji oraz odchyleń kosztów rzeczywistych od planowanych i wycena wyrobów wg kosztu rzeczywistego, zamiast tylko według kosztu planowanego;
  • automatyzacja rachunku marżowego z dokładnością do pojedynczych indeksów wyrobów oraz rodzajów kosztów.

W perspektywie logistycznej projekt zakładał:

  • automatyzację planowania potrzeb materiałowych MRP w SAP ERP;
  • systemową integrację procesów logistycznych i produkcyjnych;
  • odwzorowanie w SAP ERP planu produkcji zoptymalizowanego w Asprovie.

Natomiast perspektywa technologiczna zakładała implementację dwukierunkowego interfejsu SAP ERP – Asprova, umożliwiającego bieżącą wymianę danych w czasie bliskim rzeczywistemu.

Dopiero tak jasno i precyzyjnie zdefiniowane biznesowe cele projektu pozwoliły na określenie zakresu prac, na wskazanie, jakie funkcje systemu SAP ERP muszą zostać zaimplementowane. Były to planowanie produkcji, controlling kosztów produktu, planowanie popytu i planowanie MRP, księga materiałowa oraz interfejs danych logistycznych.

Nadrzędnym założeniem projektu była minimalizacja zmian w systemie Asprova. Po prostu system Asprova daje tak dużo korzyści w optymalizacji planu produkcji, że Strauss Cafe w żadnym razie nie chciał ich tracić.

Podział zadań między SAP ERP i Asprova

Choć SAP ERP i Asprova są systemami o różnej historii i założeniach – SAP ERP jest zintegrowanym systemem do zarządzania zasobami firmy, a Asprova jest specjalistycznym systemem do optymalizacji produkcji – to istnieje istotna część wspólna, gdzie oba systemy mogą realizować te same poziomy planowania MRPII, np.:

  • Asprova optymalizuje plan produkcji w funkcji dostępnych mocy produkcyjnych, a SAP ERP umożliwia wygładzanie obciążenia stanowisk roboczych.
  • SAP ERP dysponuje bardzo mocnym mechanizmem planowania potrzeb materiałowych MRP, ściśle zintegrowanym z pozostałymi modułami systemu. Asprova również implementuje ten poziom planowania w ramach modułu Asprova MRP.

Jedną z najistotniejszych decyzji projektowych było zatem określenie, które poziomy planowania MRPII będą obsługiwane w poszczególnych systemach. Finalnie zdecydowaliśmy o następującym podziale.

  • Planowanie SOP (Sales & Operation Planning) pozostało poza oboma systemami, jest realizowane w zewnętrznych narzędziach planistycznych. W trakcie analizy doszliśmy do wniosku, że ani SAP ERP, ani Asprova nie dają wystarczaj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy