Dołącz do czytelników
Brak wyników

Integracja informatyczna z klientem. Raport GS1 Polska „Rynek KEP w Polsce – w obliczu trendów i nowych wyzwań”

BAZA WIEDZY | 6 kwietnia 2020 | NR 2
287

Według raportu GS1 Polska w 2018 r. światowy rynek przesyłek KEP osiągnął wartość 306,2 mld euro, stając się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów sektora logistycznego. W Polsce rozbudowuje się on z równie dużą prędkością. Jak podaje raport, tempo wzrostu jest obecnie prawie trzy razy większe niż wzrost naszego narodowego PKB, co oznacza, że potencjał rynku nie będzie jeszcze przez długi czas wyczerpany. W jakim kierunku będzie rozwijać się KEP i z jakimi wyzwaniami przyjdzie mu się mierzyć?

Polska nadal jest w tyle, jeżeli chodzi o wielkość rynku w stosunku do innych krajów, stanowiąc jedynie 2,5% europejskiego rynku pod względem wartości i 4,8% pod względem liczebności. Jak wynika z analizy Poczty Polskiej, w samym 2018 r. operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek. Średnioroczny wzrost waha się na poziomie 15%, co oznacza ogromne tempo. 
Obecnie, według rejestru operatorów pocztowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w Polsce działa 284 podmiotów – tyle zezwoleń zostało wydanych na prowadzenie tego rodzaju działalności (stan na grudzień 2019). Rynek KEP w naszym kraju zdominowany jest przez siedem podmiotów, na których czele stoi firma DPD (Poczta Francuska), dysponująca siecią ponad 2200 punktów nadania i odbioru osobistego. Inna europejska firma to GLS (Poczta Brytyjska). Ponadto znajdziemy w tym gronie również trzech globalnych integratorów: DHL, UPS i FedEx (TNT). Polskim podmiotem z kapitałem zagranicznym jest z kolei InPost (Advent International). Poczta Polska zamyka tę grupę, z ok. 12,5 tys. punktami odbioru.

POLECAMY

Branża z przyszłością

Według prognozy Poczty Polskiej w 2023 r. operatorzy KEP obsłużą prawie 850 mln paczek, co stanowi podwojenie liczby przesyłek nadanych w 2017 r. i wzrost o 78% w stosunku do 2018 r. Poczta Polska zakłada również, że średni wskaźnik rocznego wzrostu w latach 2019-2023 wyniesie 11%. Jest to nadal dużo więcej niż średnia na świecie i w Europie. W 2023 r. prognozowana wartość rynku osiągnie poziom blisko 12 mld PLN. 
Niewątpliwie motorem rozwoju branży KEP w kolejnych latach nadal będzie handel elektroniczny. Nie tylko przyczynia się on do zwiększenia liczby paczek, ale wpływa na charakter usług. E-klienci są w ruchu i często zmieniają swoją lokalizację. Nie chcą czekać przez cały dzień na przesyłkę w jednym miejscu. W perspektywie najbliższych lat eksperci oczekują dalszego rozwoju i popularyzacji dostaw poza miejscem zamieszkania lub pracy (ODH). W efekcie klienci będą mieli do najbliższego punktu odbioru mniej niż 10 minut pieszo i będą wybierać z różnych dostępnych form – automatów, placówek własnych operatorów, punktów partnerskich. Możliwe, że w Polsce rozwiną się punkty odbioru, które będą obsługiwać wszyscy operatorzy KEP. Upowszechni się także usługa pozwalająca konsumentom na zarządzanie przesyłką na etapie ostatniej mili. Już teraz mogą oni dzień przed dostawą zmienić miejsce i czas doręczenia paczki, a także ich formę (np. zamiast przesyłki doręczanej przez kuriera można przekierować do punktu odbioru).
Cały czas trwają prace nad nowymi, przełomowymi rozwiązaniami, które z pewnością nie zastąpią prędko obecnych rozwiązań, ale je uzupełnią. Są to m.in. drony, nad którymi pracują Amazon, DHL, UPS; autonomiczne pojazdy z terminalami paczkowymi (JD.com, Mercedes, Renault i DPD); roboty dostarczające paczki (Mercedes).
Bardzo obiecujące jest zastosowanie ekonomii współdzielenia w dystrybucji paczek do klientów. Do realizacji usług angażowane jest społeczeństwo i ich zasoby. Do najbardziej znanych firm za granicą, które świadczą takie usługi za pomocą specjalnych aplikacji, należą: Amazon Flex, Deliv, Postmates, Instacart. Zajmują się one w większości szybkimi i bezpośrednimi dostawami miejskimi, dlatego są to bardziej usługi komplementarne niż konkurencyjne dla operatorów KEP specjalizujących się głównie w dostawach krajowych z wykorzystaniem rozbudowanej sieci operacyjnej, składającej się z wielu punktów przeładunkowych. W rozwoju takich rozwiązań pojawia się jednak wiele wyzwań. Problemem może być zaufanie do osób, którym powierza się przesyłkę i ich odpowiedzialność za wykonanie usługi.

Narzędzia informatyczne

Dostawy w różnych formach wymagają w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy