Produkty wrażliwe, konieczność dokumentacji end-to-end (przez cały łańcuch dostaw) i złożone procedury – tak wyglądają warunki panujące w sektorze healthcare. Jednocześnie branża wykazuje dużą odporność na trendy i koniunkturę gospodarczą, generując wzrosty praktycznie rok w rok. Firmy farmaceutyczne od lat inwestują, budując zakłady produkcyjne i centra dystrybucyjne, dlatego naturalny staje się wzrost zapotrzebowania na logistykę surowców, API (aktywnych substancji farmaceutycznych) czy produktów gotowych, a tym samym rośnie popyt na wyspecjalizowane usługi logistyczne dla sektora.
Przygotowanie szczepionek do transportu (fot. DHL)
Procesy decydują o modelu
– W branży farmaceutycznej każdy projekt wymaga wypracowania modelu współpracy, dostosowania procesów. Produkty mają swoją niepowtarzalną specyfikę i ich logistyka wymaga dogłębnego zrozumienia potrzeb klienta oraz zapewnienia specjalnych rozwiązań. Proces zawierania umów w branży farmaceutycznej z definicji nie należy do prostych: to nie są szybkie transakcje, gdzie liczy się tylko cena. We współpracy kluczowe są przede wszystkim zaufanie, bezpieczeństwo i jakość zarówno w aspekcie biznesowym, jak i ludzkim. Bardzo poważnie podchodzimy do takich wartości, jak odpowiedzialność i etyka w biznesie, są one tak samo istotne jak dokumenty, które podpisujemy – tłumaczył swego czasu w wypowiedzi dla jednego z magazynów branżowych przedstawiciel DB Schenker.
Każda przesyłka farmaceutyczna i medyczna jest wyjątkowa, dlatego konieczne jest indywidualne podejście. Logistyka w farmacji i healthcare oznacza zazwyczaj częstsze niż w innych branżach dostawy, w tym mniejszych ilości towarów. Kolejnymi kluczowymi wyzwaniami są: szczególnie wysokie wymagania jakościowe, wyjątkowo niska tolerancja na błędy, wielokrotne dostawy dziennie (skutkują powstawaniem szczytów zamówień), duża różnorodność kształtów opakowań produktów (wymagania dotyczące obsługi/kompletacji).
Jeszcze kilka lat temu producenci leków korzystali w znacznej mierze z własnych przestrzeni magazynowo-dystrybucyjnych, współpracę z outsourcerami utrudniał brak regulacji prawnych (w związku...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!