Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

6 kwietnia 2021

NR 2 (Marzec 2021)

Gdzie się podziały puste kontenery? Okiem eksperta

110

Biznes na kierunku chińskim zmienił zasady gry. Pojawiły się pewne trudności, w tym niespotykanie wysokie ceny. Aby odpowiedzieć na tytułowe pytanie, wróćmy na chwilę do początku 2020 r. Pierwsze 4 tygodnie stycznia upłynęły jak zawsze szybko, dzięki zwiększonej liczbie przesyłek importowych z Azji, z presją na wypłynięcie przed chińskim Nowym Rokiem i związaną z nim przerwą świąteczną.

Oficjalnie przerwa świąteczna w Chinach trwa tylko tydzień, ale sama, największa na naszej planecie doroczna migracja, która obejmuje ok. 300 mln ludzi, zajmuje często 3 tygodnie. Do tego kończy się tym, że wiele osób, np. migranci zarobkowi, porzuca swoje dotychczasowe miejsca pracy. Jest to tradycyjnie czas, kiedy aktywność gospodarcza związana z tym rejonem spada.

POLECAMY

Lockdown, który unieruchomił świat

Tym razem jednak przerwa trwała znacznie dłużej. Bezpośrednio po zakończeniu okresu świąt Chiny weszły w najtrudniejszy okres walki z COVID-19, wprowadzając lockdown. Zamroziły tym samym gospodarkę, dotkliwie ograniczając dostawy towarów dla reszty świata na kolejne tygodnie. Cała Europa z niecierpliwością czekała na wznowienie wysyłek, aby odnowić własne zapasy oraz zabezpieczyć produkty na następne miesiące. Niestety, wtedy pandemia koronawirusa objęła swoim zasięgiem także nas i po raz kolejny musieliśmy odłożyć w czasie nowe zamówienia.
Liczba przesyłek z Azji do Europy drastycznie spadła, szczególnie mocno tę sytuację odczuli armatorzy.
Zawieszone zostały kolejne serwisy morskie pomiędzy głównymi portami świata. Na mniejszą lub większą skalę zdarzało się to już wcześniej, przy sezonowych spadkach importu, ale tym razem było inaczej. Spadek wolumenu nie pociągnął za sobą spadku cen. Z powodu braku zleceń statki zacumowały na redzie. 

Odbicie dzięki e-commerce 

Kiedy gospodarki zaczęły nieśmiało budzić się do życia, zmienił się też sposób, w jaki robimy zakupy. W dużej części z realu przenieśliśmy się do sieci. Na znaczeniu bardzo mocno zyskał rynek e-commerce, a przodowały tutaj rynki Ameryki Północnej.
Wielkość importu zaczęła gwałtownie przyrastać, nie tylko wracając do poziomu z 2019 r., ale znacznie go przewyższając.
W krótkim czasie stawki frachtu na kierunku transpacyficznym osiągnęły rekordowe poziomy: 4000-5000 USD za kontener płynący do portów na zachodnim wybrzeżu, czyli prawie trzykrotnie więcej niż 12 miesię...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy