Dołącz do czytelników
Brak wyników

TRANSPORT , PRODUKTY

7 kwietnia 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Ekspansja elektrycznych dostawczaków przesądzona. W jakim kierunku „jadą” producenci pojazdów dostawczych?

110

Samochody dostawcze, zwane często dystrybucyjnymi, stanowią znaczącą część rynku motoryzacyjnego w Polsce. A jednocześnie część dość stabilną. Według danych Samaru w ubiegłym roku zarejestrowano w naszym kraju blisko 70 tys. nowych samochodów dostawczych, co oznacza 1,5-procentowy przyrost w porównaniu z rokiem poprzednim. To niewielka zmiana, zważywszy, że np. w przypadku aut osobowych progres był kilkakrotnie większy.

Liderem rynku w 2019 r.  pozostał Fiat, który znalazł nabywców na niemal 12 tys. aut dostawczych o dmc do 3,5 t. Kolejne miejsca w sprzedażowym rankingu zajęły: Renault (niemal 10 tys. egz.), Ford (ok. 8,5 tys.), Volkswagen (prawie 7,3 tys.) i Mercedes-Benz (ok. 6,6 tys.). 
W zestawieniu najpopularniejszych modeli palma pierwszeństwa należała do Renault Master (ok. 7,8 tys. egz.), a kolejne handlowe hity to: Fiat Ducato (5,5 tys.), Iveco Daily (ok.5,2 tys.), Mercedes Sprinter (ok. 5,2 tys.) i Volkswagen Crafter (ok. 3,5 tys.). W ofercie ciągle dominują pojazdy z tradycyjnymi źródłami napędu, a proekologiczne technologie (podobnie jak ma to miejsce w przypadku aut osobowych) z trudem przebijają się na polskim rynku. Sytuacja pewnie jeszcze długo się nie zmieni. Samochód, który zamiast diesla ma pod maską silnik elektryczny, nie emituje wprawdzie szkodliwych substancji i może np. wjeżdżać do tzw. czystych stref miejskich, jednak według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), tylko 4% firm planuje zakup auta elektrycznego, a 6% hybrydy. Jednocześnie 65% firm zdecydowanie odrzuca możliwość zakupu auta z napędem hybrydowym, a z elektrycznym aż 71% Leasing Index potwierdza, że ciągle brakuje skutecznych narzędzi, które wspierałyby rozwój elektromobilności. – Wyniki badań PSPA wskazują, że na popularyzację elektromobilności wpłynąłby spadek cen aut o ok. 35-48% – mówi Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing. 

POLECAMY

„Weterani” po kuracji odmładzającej

Przywiązanie do marki, do modelu to klucz do sukcesu na rynku dostawczaków. Większość dostępnych modeli zachowuje swe nazwy znane od lat. W przypadku Volkswagena Transportera mówi się jako o prawdziwym klasyku wśród aut dystrybucyjnych. Na rynku jest szósta generacja (pierwszą, T1, zaprezentowano w 1949 r.). Teraz ten średniej wielkości samochód doczekał się znaczącego liftingu, a już samą nazwę Transporter 6.1 niektórzy odczytują jako podkreślenie „cyfryzacji” modelu. Zwracają uwagę jednak nie tylko nowe systemy elektroniczne i multimedialne, ale też nowatorski system odczytywania znaków drogowych czy zdalna łączność (z wbudowaną kartą eSIM). Jednostką napędową T6.1 jest 2-litrowy turbodiesel. 

Renault Master

Master to auto dostawcze z gamą silników o mocy do 180 KM. Furgon występuje w sześciu głównych wariantach gabarytowych. Najmniejsza z wersji (L1H1) ma ładownię o kubaturze 8 m³, a największa L3H3 – 14,8 m³. 
Maksymalna ładowność użytkowa wynosi 3,5 t. Przestrzeń towarowa Mastera słynie z jednego z najniżej położonych progów załadunkowych. Wśród nowatorskich systemów wspomagających kierowcę są (wyposażenie standardowe lub opcjonalne): wspomaganie nadzorowania widoku z tyłu (RVA), wspomaganie utrzymania toru jazdy w przypadku podmuchu bocznego wiatru (SWA), system kontroli pasa ruchu (LDW), aktywny system nagłego hamowania (AEBS), sygnalizator martwego pola (BSW), system wspomagania parkowania przodem (UPA). Rozwiązanie Extended Grip wspomaga ruszanie na wzniesieniach, co ułatwia stosowanie auta w górzystych terenach. 

Fiat Ducato

Ducato jest obecny na rynku od niemal czterech dekad. Oferta obejmuje furgon, podwozie do zabudowy, wywrotkę, ale też samochód towarowo-osobowy (dwa rzędy siedzeń). Ducato MY2020 ma standardowo pakiet EcoPack z inteligentnymi technologiami dla ochrony środowiska (system Start & Stop, inteligentny alternator; elektronicznie sterowana pompa paliwa; przełącznik ECO, który pomaga kierowcy oszczędzać paliwo). Wszystko to z korzyścią dla całkowitego kosztu posiadania (TCO). Wszystkie silniki mają homologację Euro 6D, w modelu debiutuje również dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów „9Speed”. W br. na rynek trafi też w pełni elektryczna wersja Ducato (jest już wariant zasilany metanem). Gama MultiJet 2 składa się z silników o poj. 2,3 l ze sprężarką o zmiennej geometrii. 

Przede wszystkim funkcjonalność

Według statystyk Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w Polsce działa obecnie ok. 200 firm kurierskich. To m.in. kurierzy wybierają auta dostawcze, stawiając na niezawodność, ładowność i oszczędności. Chodzi też o łatwość za- i wyładunku (duża częstotliwość operacji), ale też prostotę użytkowania czy możliwość doboru szczególnie pożądanej w danych warunkach wersji napędu. 
Dostawcy Fiata Ducato kuszą wszechstronnością modelu, który dzięki ładowności, pojemności przestrzeni ładunkowej i dużemu obciążeniu osi, połączonym z wyborem wariantów rozstawu osi, długości i wysokości, odpowiada potrzebom różnych grup zawodowych: od transportu osób lub towarów po usługi kurierskie czy różnorodną zabudowę specjalistyczną (np. typu chłodnia).
W przypadku VW T6 w przewozach dystrybucyjnych sprawdza się szczególnie furgon, z funkcjonalności słynie również osobowo-towarowa wersja kombi czy wariant skrzyniowy. T6.1 z niskim i średnim dachem są seryjnie wyposażane w tylną pokrywę. Relatywnie duża wysokość otwarcia ułatwia załadunek i rozładunek, a podczas niepogody może chronić przed deszczem. Opcjonalnie auto z niskim i średnim dachem można zamówić z drzwiami dwuskrzydłowymi (w całości z blachy lub wzbogacone o okna). Na życzenie dostępne są drzwi z kątem otwarcia 250 stopni i z możliwością zablokowania w pozycji otwartej. W wersjach z wysokim dachem drzwi dwuskrzydłowe (z blachy lub z szybami) są montowane seryjnie. Furgon ma ładownię o kubaturze 5,8-9,3 m³ oraz ładowność do 1,4 t. Masa holowanej przyczepy to 2,5 t, a wysokość przestrzeni ładunkowej sięga 1,94 m (długość ładowni to maksymalnie 2,97 m). W części towarowej Transportera jest miejsce na trzy europalety. 

Iveco Daily

Daily to jeden z nielicznych dostawczaków (furgon; skrzynia) oferowany w równie szerokiej gamie tonażowej (dmc w maksymalnym wariancie przekracza 7 t). Najnowsze wcielenie spełnia normy emisji Euro 6D/Temp. 
Pojazd ma zaawansowany system wspomagania kierowcy ADAS (przydaje się szczególnie w mieście), to też pierwsze w swej grupie tonażowej, które posiada funkcje Queue Assist (dostosowuje jazdę w korku do pojazdu poprzedzającego). W przypadku bocznych podmuchów wiatru przydaje się Crosswind Assist, zastosowano też elektryczny hamulec postojowy, aktywowany automatycznie, gdy pojazd zostanie zaparkowany, a wyłączany, gdy kierowca jest gotowy do jazdy. Hamulec ten zmniejsza też dyskomfort związany z wielokrotnym powtarzaniem tym samych ruchów (szacuje się, że pozwala zaoszczędzić do 5 godzin miesięcznie). Napęd stanowi motor o poj. 2,3 l i mocy 116-156 KM bądź o poj. 3 l i mocy 160-210 KM, jak również sprężonym gazem ziemnym (Natural Power). 

Mercedes Sprinter

Merc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy