Ekspansja elektrycznych dostawczaków przesądzona. W jakim kierunku „jadą” producenci pojazdów dostawczych?

TRANSPORT PRODUKTY

Samochody dostawcze, zwane często dystrybucyjnymi, stanowią znaczącą część rynku motoryzacyjnego w Polsce. A jednocześnie część dość stabilną. Według danych Samaru w ubiegłym roku zarejestrowano w naszym kraju blisko 70 tys. nowych samochodów dostawczych, co oznacza 1,5-procentowy przyrost w porównaniu z rokiem poprzednim. To niewielka zmiana, zważywszy, że np. w przypadku aut osobowych progres był kilkakrotnie większy.

Liderem rynku w 2019 r.  pozostał Fiat, który znalazł nabywców na niemal 12 tys. aut dostawczych o dmc do 3,5 t. Kolejne miejsca w sprzedażowym rankingu zajęły: Renault (niemal 10 tys. egz.), Ford (ok. 8,5 tys.), Volkswagen (prawie 7,3 tys.) i Mercedes-Benz (ok. 6,6 tys.). 
W zestawieniu najpopularniejszych modeli palma pierwszeństwa należała do Renault Master (ok. 7,8 tys. egz.), a kolejne handlowe hity to: Fiat Ducato (5,5 tys.), Iveco Daily (ok.5,2 tys.), Mercedes Sprinter (ok. 5,2 tys.) i Volkswagen Crafter (ok. 3,5 tys.). W ofercie ciągle dominują pojazdy z tradycyjnymi źródłami napędu, a proekologiczne technologie (podobnie jak ma to miejsce w przypadku aut osobowych) z trudem przebijają się na polskim rynku. Sytuacja pewnie jeszcze długo się nie zmieni. Samochód, który zamiast diesla ma pod maską silnik elektryczny, nie emituje wprawdzie szkodliwych substancji i może np. wjeżdżać do tzw. czystych stref miejskich, jednak według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), tylko 4% firm planuje zakup auta elektrycznego, a 6% hybrydy. Jednocześnie 65% firm zdecydowanie odrzuca możliwość zakupu auta z napędem hybrydowym, a z elektrycznym aż 71% Leasing Index potwierdza, że ciągle brakuje skutecznych narzędzi, które wspierałyby rozwój elektromobilności. – Wyniki badań PSPA wskazują, że na popularyzację elektromobilności wpłynąłby spadek cen aut o ok. 35-48% – mówi Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing. 

„Weterani” po kuracji odmładzającej

Przywiązanie do marki, do modelu to klucz do sukcesu na rynku dostawczaków. Większość dostępnych modeli zachowuje swe nazwy znane od lat. W przypadku Volkswagena Transportera mówi się jako o prawdziwym klasyku wśród aut dystrybucyjnych. Na rynku jest szósta generacja (pierwszą, T1, zaprezentowano w 1949 r.). Teraz ten średniej wielkości samochód doczekał się znaczącego liftingu, a już samą nazwę Transporter 6.1 niektórzy odczytują jako podkreślen...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy