Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

6 kwietnia 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Czarny łabędź e-commerce. Jak pandemia koronawirusa wpływa na zakupy online i rynek magazynowy?

176

Ogłoszona przez WHO pandemia wirusa ma oczywiście paraliżujący wpływ na handel, znacznie utrudnia logistykę, stawiając duże wyzwania i nieoczekiwane przeszkody w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw. Jak zawsze jednak w sytuacjach kryzysowych są też firmy, które wychodzą z nich obronną ręką, a nawet korzystnie – z nowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami. Czy koronawirus będzie więc czarnym łabędziem dla polskiego rynku handlu elektronicznego i jeszcze bardziej przyspieszy rozwój e-commerce w Polsce?

Na razie jest na pewno zbyt wcześnie, aby przytaczać polskie przykłady potwierdzające przedstawioną tezę. Możemy jedynie zacytować komunikaty prasowe firm, które otwarcie przyznają, że w pierwszym kwartale 2020 r. udział e-commerce w sprzedaży będzie tak wysoki jak nigdy dotąd:

POLECAMY

  • Vistula Retail Group – przychody ze sprzedaży w kanale e-commerce w I kwartale 2019 r. wyniosły 15,5%, natomiast w I kwartale tego roku wyniosą ok. 24% przychodów ze sprzedaży grupy ogółem.
  • Komputronik w ostatnich dniach odnotowuje kilkudziesięcioprocentowy wzrost odwiedzin w swoim sklepie internetowym.
  • Grupa CCC intensywnie rozwija sprzedaż w kanałach e-commerce, która stanowiła w strukturze przychodów ze sprzedaży odpowiednio 25% w roku 2019 i blisko 45% w marcu 2020 r.
  • LPP spodziewa się dużego wzrostu sprzedaży w sklepach internetowych. Grupa będzie kontynuować i dalej rozwijać handel e-commerce, który za rok 2019 stanowił ok. 12% sprzedaży całej grupy.
  • InPost z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na usługi paczkomatowe w związku pandemią przyspiesza start nowej usługi „Paczka w Weekend” umożliwiającej dostawy do Paczkomatów także w soboty i niedziele, na zasadzie podobnej jak w każdy inny dzień tygodnia. Z uwagi na koronawirusa od 12 marca przez trzy weekendy (do 29 marca) klienci, którym zależy na pilnym nadaniu lub dostawie paczki, będą mieli możliwość skorzystania z weekendowej usługi bez żadnych dodatkowych opłat – standardowy koszt usługi to 4,99 zł brutto.
  • Nie sposób nie wspomnieć też o jednym z największych wygranych, czyli frisco.pl, które tygodniowo notuje obecnie sprzedaż na poziomie miesięcznej sprzed kryzysu.

Na przykładzie doświadczeń z Chin możemy jednak zaprezentować potwierdzone przypadki „wygranych na kryzysie”. Mowa tu nie tylko o pandemii z bieżącego roku, ale i o wydarzeniach z 2002/2003 związanych z SARS. To właśnie epidemia tego koronawirusa stanowiła mocny punkt zwrotny w rozwoju dopiero raczkującego e-commerce w Państwie Środka.

  • Alibaba obchodziła wtedy dopiero czwarte urodziny, a jej strategia była nakierowana wyłącznie na lokalną sprzedaż B2B. W sytuacji jednak, gdy sporo podróży biznesowych do Chin zostało zawieszonych, wiele europejskich firm zaczęło poszukiwać dostawców online. Wskutek tego jedynie w 2003 r. portal wzbogacił się o 4000 nowych kontrahentów i 9000 listowanych produktów każdego dnia, a notowany obrót był 5-krotnie większy niż przed epidemią.
  • Ponadto Jack Ma, założyciel Alibaba Group, postanowił rozpocząć wtedy pracę nad platformą sprzedażową C2C Taobao, mającą stanowić konkurencję dla będącego numerem jeden w Chinach ebay. Nad projektem pracowała zdalnie, w swoich domach, grupa sześciu osób. W ciągu dwóch lat Taobao stało się pierwszym wyborem chińskich konsumentów i zdetronizowało ebay.com, osiągając w 2019 r. GMV na poziomie 3 bln juanów, co odpowiada 434 mld USD.
  • Nie wszyscy wiedzą też, że to właśnie SARS, który zahamował rozwój wielu stacjonarnych biznesów, zmusił do stworzenia firmy internetowej Richarda Liu. To właśnie wtedy zamienił on założoną w 1998 r. sieć sklepów z elektroniką (12 punktów sprzedaży w Pekinie) w JD.com, który dziś zalicza się do największych spółek internetowych na świecie i jest wyceniany na 38 mld dol. Ten rok również zaczął się dla JD.com pozytywnie. Wystarczy wspomnieć, że sprzedaż na portalu w sektorze e-grocery wzrosła o 215% w porównaniu z rokiem poprzednim.
     

Robert Dobrzycki
CEO Panattoni Europe

Dotychczas sektor e-commerce był jednym z motorów napędzających logistykę. Oczywiście generował on jej największy wzrosty, ale nie był jedynym. To, co wydarzyło się w ciągu ostatnich tygodni – ogłoszenie przez WHO epidemii Covid-19 za pandemię, wprowadzenie stanu epidemii w Polsce, która ma wiele konsekwencji prawnych – 
sprawiło, że klasyczny kanał dystrybucji przeżywa trudne chwile, a konsumenci przenieśli się do e-commerce. Dzisiejsze przestawienie się konsumentów na tryb online przełoży się na ich późniejsze zachowania, a w konsekwencji na popyt na powierzchnie magazynowe, również w dłuższej perspektywie. Dlatego rynek obiektów magazynowych i przemysłowych powinien wyjść obronną ręką z obecnej trudnej sytuacji, a nawet zanotować wzrost. 

Szanse na rozwój firm w dobie pandemii koronawirusa

Przykłady zakorzenionych już w e-commerce Alibaby, Taobao i JD.com pokazują, że to właśnie w czasach kryzysu należy szukać możliwości rozwoju i ekspansji. Chińskie firmy i tym razem nie ustają w poszukiwaniach. Oto kilka przykładów:

  • Kosmetyczny retailer Lin Qingxuan zmuszony był do zamknięcia 40% swoich sklepów i skierował swoich pracowników do pracy zdalnej. Mieli oni aktywnie brać udział w promowaniu sprzedawanych wyrobów w mediach społecznościowych. Dzięki temu sprzedaż firmy osiągnęła poziom 200% sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku.
  • Cosmo Lady, największy producent bielizny, po zamknięciu swoich sklepów stacjonarnych wdrożyło dla swoich pracowników program poleceń sprzedaży na platformie WeChat. Bierze w nim udział nawet CEO firmy, pomagając tym samym motywować innych pracowników i dawać dobry przykład.
  • Sieć supermarketów działających w schemacie omnichannel Hema podpisała umowę z 40 sieciami restauracji, hoteli oraz kin, przejmując ich pracowników do obsługi zamówień i dostaw.

Wpływ koronawirusa na rynek e-commerce

Czy pandemia koronawirusa spowoduje faktycznie zmianę sposobu zachowania konsumentów i w jeszcze większym stopniu spowoduje wzrost znac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy