Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

11 kwietnia 2022

NR 2 (Marzec 2022)

Co czeka e-commerce w 2022 roku?
Królem jest klient

0 142

Czy możemy założyć, że w końcu rok 2022 będzie czasem odbudowy, czy dalej będziemy kroczyć po cienkiej linii między niepewnością a nadzieją? Z jednej strony, jest dużo elementów, które wymykają się spod naszej kontroli i wprowadzają nieoczekiwane zmiany w życiu i biznesie. 

W większości krajów europejskich wciąż wiele osób jest zarażonych koronawirusem, a nowe mutacje mogą pojawić się w krótkim czasie. We wschodniej Europie słychać bębny wojenne i wszyscy mają nadzieję na najlepsze, ale przygotowują się na najgorsze. Koszty energii, gazu i benzyny gwałtownie rosną, wywierając presję na rządy, aby regulowały ceny, na przedsiębiorstwa, aby dostosowały swoją strukturę kosztów i zmieniły całą swoją działalność, a dla zwykłych ludzi oznacza to zmniejszenie siły nabywczej z powodu rosnącej inflacji.

Z drugiej strony, jest nadzieja. Wygląda na to, że duża część krajów europejskich jest bliska osiągnięcia odporności stadnej i COVID-19 zmieni się z pandemii w endemię. W wielu krajach ludzie zdejmują maski, chowają do kieszeni paszport COVID-owy, a niektórzy już planują wakacje. Przedsiębiorstwa wracają z pracy zdalnej z powrotem do swoich biur. 

POLECAMY


Zmiana napędza zmiany


Pomiędzy ostrożnością i niepewnością spowodowaną inflacją a apetytem na konsumpcję wywołaną perspektywą normalnego życia przemysł planuje WIELKI POWRÓT.

Detaliczni potentaci już mają zaplanowany nowy sezon w cyfrowych kanałach sprzedaży. Amazon kontynuuje rozwój działalności, która została uruchomiona w Polsce w marcu ubiegłego roku. Dzięki największemu w historii warszawskiemu IPO o wartości 2,3 mld dol., które miało miejsce w 2020 r., Allegro zwiększyło zakres swoich usług, a jego udział w rynku nadal znacząco rośnie. Cainiao, logistyczne ramię globalnego gracza Ali Baba otworzyło działalność w Polsce i dotychczasową dystrybucję zamówień realizowanych wcześniej bezpośrednio z Chin, uzupełnia serwisem z magazynów zlokalizowanych w Polsce i Europie. 

Podobnie logistyka, operatorzy magazynowi, firmy kurierskie wchodzące z ofertą fulfillment – wszyscy oni przyspieszają swoje wysiłki, aby zaoferować klientom wygodniejsze rozwiązania zakupowe oraz szybsze skuteczne dostawy zamówionych produktów. Z analizy rynku przeprowadzonej na początku 2021 r. przez Last Mile Experts, wynika że rynek paczkowy w Polsce osiągnie w 2023 r. wartość 16,2 mld PLN i wolumen 1,31 mld paczek, przy czym zdecydowanie największym segmentem rynku będzie B2C. Wzrost wolumenu paczek B2C prognozuje się na 72% do 2023 r. (19,7% CAGR). Widzimy ogromne inwestycje w przestrzeń magazynową. Deweloperzy zajmujący się inwestycjami w powierzchnie magazynowe zamknęli rok 2021 rekordem w zakresie nowo wybudowanych powierzchni na poziomie 3,7 mln m². Według szacunków firmy doradczej Cushman & Wakefield, w tym roku deweloperzy planują oddać do użytkowania kolejne 5 mln m² nowych powierzchni magazynowych. Warto nadmienić, że współczynnik powierzchni wolnych do wynajęcia jest na poziomie 4,5% i jest niższy o 2,3% niż rok wcześniej. Zauważalne są też ogromne inwestycje w sieci dostaw OOH (punkty PUDO oraz automaty paczkowe). W 2020 r. w kraju było dostępnych ok. 11 000 automatów paczkowych oraz ponad 30 000 punktów PUDO. Wstępne szacunki za ubiegły rok mówią, że liczba automatów wzrosła w ciągu roku do ponad 20 000 urządzeń, a lokacji PUDO do ponad 40 000. 


E-commerce – zmieniaj się (dla klienta) lub giń


Pomiędzy unifikacją narzuconą przez międzynarodowe platformy e-commerce a potrzebą zróżnicowania wymaganą przez nowego cyfrowego klienta pozostają niezależni detaliści, którzy muszą znaleźć swoją drogę, aby pozostać zauważalnymi graczami i wykorzystać możliwości, które przed nimi stoją. Wśród kluczowych kryteriów sukcesu wymieniłbym zdolność do łączenia własnych i nowo powstałych zasobów innych firm oraz integrowania ich części w płynne, wydajne ekosystemy logistyczne  e-commerce. Po drugie, ważne jest, aby budować nowe, elastyczne procesy, które pozwolą na osobiste pozytywne doświadczenia klientów. I po trzecie, takie zmiany muszą być wprowadzane bardzo, bardzo szybko.

Aby to osiągnąć, e-sprzedawcy mogą polegać na otwartych platformach, które zawierają już know-how, oferują gotowe integracje i są w stanie zapewnić optymalizację procesów w krótkim czasie.

Jedną z takich platform, która zwróciła moją uwagę, jest Postis, firma LogTech z siedzibą w Rumunii, która w tym roku rozpoczęła lokalną działalność we Wrocławiu. Postis jest finalistą „Amazon Web Services AI Challenge 2021” dla start-upów z regionu EMEA, które otrzymają wsparcie infrastrukturalne, techniczne, marketingowe i sprzedażowe ze strony organizatora. Firma integruje wszystkie systemy IT z łańcuchów dostaw, agreguje dane związane z wydajnością procesów i satysfakcją klientów, automatyzuje procesy na całej drodze ostatniej mili i wykorzystuje zaawansowane algorytmy AI do optymalizacji dostaw. Na uwagę zasługuje ich podejście do inteligentnej logistyki, w której optymalizacja procesów odbywa się nie tylko w celu obniżenia kosztów, poprawy jakości obsługi, zw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy