Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

6 kwietnia 2021

NR 2 (Marzec 2021)

Branżowe roszady. Jak i dlaczego konsoliduje się branża TSL?

109

Rynek logistyczny pozostaje mocno rozproszony w porównaniu z innymi branżami. Z wyjątkiem globalnych armatorów, niezależnie od tego, jak „pokroimy” rynek – geograficznie czy segmentowo, najwięksi gracze praktycznie nigdy nie przekraczają 10% udziału. Mamy do czynienia z długim ogonem średnich i małych firm. Kiedy weźmiemy pod uwagę, że logistyka jest wyjątkowo sieciowym biznesem z dużymi korzyściami płynącymi z większej skali, łatwo zrozumieć, dlaczego dalsza konsolidacja rynku jest nieuchronna.

Inwestorzy branżowi rozważają różne scenariusze: mogą celować w przejęcie swoich bezpośrednich konkurentów (jak choćby zakup Panalpina przez DSV za 4 mld euro w 2019 r.), co skutkuje znaczącymi redukcjami kosztów SG&A (czyli w działach sprzedaży, zarządu i administracji) – na każdym poziomie w organizacji można scalić niepotrzebnie podwojone struktury, często zwiększając zyskowność nawet o 2–3 punkty procentowe. Czasami firmy liczą również na możliwość lepszego wypełnienia swojej sieci aktywów, czy to magazynów, czy to ciężarówek, statków i pociągów. Ten cel jednak nie zawsze łatwo się osiąga – dwa podobnej wielkości magazyny wypełnione w 50% można scalić do jednego z istniejących obiektów, ale jeśli oba są wypełnione w 80% – już nie.
Drugim celem inwestorów branżowych jest wejście w nowy region geograficzny lub segment produktowy. W minionej dekadzie byliśmy świadkami kilku znaczących transakcji graczy amerykańskich wchodzących do Europy albo wzmacniających swoją obecność na naszym rynku, jak m.in. wykup Norbert Dentressangle przez XPO za 3,2 mld euro w 2015 r. 
oraz przejęcie TNT Express przez FedEx za ponad 4 mld euro rok później. Obecnie skupienie geograficzne inwestorów jest przekierowane na rynki wschodzące, przede wszystkim Chiny i Daleki Wschód, oraz w nieco mniejszym stopniu Indie i Amerykę Południową. Nie oznacza to oczywiście, że Polska przestaje być ważnym rynkiem w skali Europy (co doskonale podkreśla ostatnie przejęcie Pekaesu przez Geodis), ale musimy zdać sobie sprawę z faktu, że globalni gracze już nie traktują naszego rynku jako priorytetowego na transakcje kapitałowe.
Co zaś dotyczy segmentów rynku nie zdziwi chyba nikogo, że „e-commerce capability” jest w dzisiejszych czasach hasłem numer jeden dla praktycznie każdego operatora logistycznego. Gigantyczne wzrosty w wolumenach zakupów online stanowią atrakcyjną przynętę dla każdej firmy logistycznej, tym bardziej w porównaniu choćby z branżą motoryzacyjną, która przeżywa w ostatnich latach trudne czasy. Prawie takim samym zainteresowaniem cieszy się branża farmaceutyczna i badań klinicznych, gdzie rygorystyczne wymagania jakościowe i wysokie marże klientów powodują nieco mniejszy nacisk na atrakcyjną cenę usług logistycznych i bardziej zachowawcze podejście do zmiany partnerów, co owocuje dłuższym średnim okresem trwania współpracy.

POLECAMY

Wchłonąć technologię

U inwestorów zarówno branżow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy