Branżowe roszady. Jak i dlaczego konsoliduje się branża TSL?

TEMAT NUMERU

Rynek logistyczny pozostaje mocno rozproszony w porównaniu z innymi branżami. Z wyjątkiem globalnych armatorów, niezależnie od tego, jak „pokroimy” rynek – geograficznie czy segmentowo, najwięksi gracze praktycznie nigdy nie przekraczają 10% udziału. Mamy do czynienia z długim ogonem średnich i małych firm. Kiedy weźmiemy pod uwagę, że logistyka jest wyjątkowo sieciowym biznesem z dużymi korzyściami płynącymi z większej skali, łatwo zrozumieć, dlaczego dalsza konsolidacja rynku jest nieuchronna.

Inwestorzy branżowi rozważają różne scenariusze: mogą celować w przejęcie swoich bezpośrednich konkurentów (jak choćby zakup Panalpina przez DSV za 4 mld euro w 2019 r.), co skutkuje znaczącymi redukcjami kosztów SG&A (czyli w działach sprzedaży, zarządu i administracji) – na każdym poziomie w organizacji można scalić niepotrzebnie podwojone struktury, często zwiększając zyskowność nawet o 2–3 punkty procentowe. Czasami firmy liczą również na możliwość lepszego wypełnienia swojej sieci aktywów, czy to magazynów, czy to ciężarówek, statków i pociągów. Ten cel jednak nie zawsze łatwo się osiąga – dwa podobnej wielkości magazyny wypełnione w 50% można scalić do jednego z istniejących obi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy