Dołącz do czytelników
Brak wyników

ROZMOWA

1 października 2020

NR 4 (Wrzesień 2020)

Zostawmy za sobą skansen lat 90. Rozmowa z dr. inż. Grzegorzem Lichocikiem, prezesem Dachser w Polsce

34

O pierwszej połowie roku, która wymagała zwinności, priorytetowym miejscu logistyki i krytycznym znaczeniu transportu, z dr. inż. Grzegorzem Lichocikiem, prezesem Dachser w Polsce, rozmawia Magdalena Libiszewska.

Czy zgodzi się Pan ze stwierdzeniem, że transport drogowy można śmiało nazwać częścią infrastruktury krytycznej, którą dobitnie potwierdziły pierwsze tygodnie radzenia sobie z pandemią COVID-19?

Oczywiście, że tak i nie mam co do tego żadnej wątpliwości. Transport wraz z innymi obszarami, takimi jak zaopatrzenie w energię, surowce i paliwa, łączność, finansowanie, zaopatrzenie w żywność czy wodę itd., stanowi system infrastruktury krytycznej, która odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu państwa i życiu jego obywateli, a więc każdego z nas. Dlatego mamy świadomość, że takie firmy jak Dachser pełnią ważną funkcję w zaspokajaniu tych podstawowych potrzeb, chociażby zapewniając transport medyczny leków, środków ochrony osobistej, chemii czy żywności. W pierwszym tygodniu epidemii, kiedy wprowadzono restrykcje na granicach, import towarów praktycznie się zatrzymał. Wpłynęła na to bezwładność decyzyjna wynikająca z centralnego sterowania, kiedy niemal całkowicie wstrzymano ruch tranzytowy przez Polskę. Przerwane zostały łańcuchy dostaw z Dalekiego Wschodu, co przyspieszyło lockdown wielu zakładów produkcyjnych. Dostawy środków higienicznych i zabezpieczających przed rozprzestrzenianiem się wirusa stały się wydarzeniem medialnym i czymś nadzwyczajnym. Zamknięta została również branża HoReCa, co w miastach znacząco wpłynęło na wzrost popytu na produkty żywnościowe w supermarketach. Na dostawy zakupów z jednej z sieci handlowych FMCG do osób fizycznych czas oczekiwania na dostawę wydłużył się do 1,5 miesiąca. Pomimo wielu obaw związanych z przerwanymi lub zakłóconymi łańcuchami dostaw, w związku z zamknięciem granic i masowym wykupywaniem produktów, logistyka była w stanie sprostać wyzwaniu. W zasadzie prawie wszystkie firmy logistyczne pracowały i choć odnotowały znaczne spadki wolumenów (poza firmami działającymi w branży e-commerce), poradziły sobie całkiem dobrze z tą nagłą sytuacją. 

Obecnie jesteśmy na etapie względnej stabilizacji przewozów drogowych, ale proszę opowiedzieć, jak to wyglądało z punktu widzenia Dachser w pierwszych tygodniach lockdownu. Jak jest teraz?

Dachser Polska stawia przede wszystkim na obsługę eksportu towarów, dlatego obostrzenia i zatory na granicach na początku pandemii bardzo utrudniły nam pracę. Tu na szczęście zadziałały rozwiązania, które rozwijaliśmy przez lata. Zaawansowana sieć i technologia pozwalały być w stałym kontakcie z przewoźnikami i ustalać optymalne trasy. Na początku rozwiązaniem było omijanie zatorów na zachodnich przejściach granicznych. Niestety z czasem zapchały się również granice południowe. Na szczęście trwało to tylko tydzień. Spadek wolumenu pojawił się w kwietniu, co musieliśmy dość szybko przełożyć na zmianę i dostosowanie sieci połączeń. Wprowadzona rok wcześniej strategia agile raptownie pozwoliła na szybkie zastosowanie wcześniej zaplanowanych działań. To uratowało nas przed gwałtownymi kosztami i spadkiem efektywności. Zafunkcjonowały także starannie budowane relacje z klientami i podwykonawcami, które podczas pandemii jeszcze się zacieśniły. Dla przewoźników, których dotknęły te zmiany, wprowadziliśmy rozwiązania wspierające ich koszty stałe. Sprawny przepływ informacji i częstszy niż dotychczas kontakt ułatwiały optymalizację przepływu towarów i utrzymywanie łańcuchów dostaw. Podczas gdy wiele firm walczyło z zerową przepustowością lub wprowadzało wysokie nieplanowane opłaty, nam udało się wywiązać ze wszystkich zawartych wcześniej umów. W początkowej fazie pandemii ważne były też działania wielu europejskich krajów, znoszące część obostrzeń dla kierowców transportujących produkty spożywcze i higieniczne. Usprawniało to przewozy i pozwalało utrzymać maksymalną przepustowość najbardziej potrzebnych materiałów. Obecnie obostrzenia są dużo lżejsze, a już w czerwcu liczba przewozów z Polski zrównała się z tymi przed pandemią. W tych kilku miesiącach po lockdownie przewozy międzynarodowe osiągnęły nawet kilkuprocentowy wzrost w stosunku do analogicznych miesięcy roku ubiegłego. Doskonale też działa nasza lotnicza sieć transportu. Jej centralny punkt stanowi Frankfurt, z którego prowadzimy połączenia czarterowe zarówno do Hongkongu, jak i USA. Dzięki doskonałemu zintegrowaniu sieci połączeń drogowych z lotniczymi sprawnie obsługujemy naszych klientów, jednocześnie cały czas wspierając walkę z pandemią, m.in. przez transport produktów medycznych na całym świecie.

Skoro padły pytania o to, co było – jak szykujecie się w tej „nowej normalności” do tego, co będzie, m.in. w kwestii możliwych kolejnych obostrzeń związanych z pandemią?

Nie wiemy, jak będzie wyglądał rynek linii lotniczych za rok, na ile transport morski będzie aktywny w globalnym przepływie towaru, a także jak zmieni się rynek przewoźników. Z całą pewnością ta część działalności sieci logistycznych ucierpiała najbardziej i tu spodziewane są również drastyczne zmiany na rynku. Europejska sieć transportowa dość szybko powróciła do normalności i wolumenów zapewniających rozwój tej części branży transportowej. Z całą pewnością nadal będzie rosło znaczenie i rola systemów IT i nowoczesnych technologii, Big Data oraz telematyki w globalnych łańcuchach dostaw, bez względu na to, skąd i dokąd będą one prowadziły. Dachser już dziś jest dobrze przygotowany do tego zadania, a co najważniejsze – w czasie pandemii koronawirusa nie nadszarpnęliśmy zaufania naszych klientów, partnerów serwisowych i pracowników. Nasze sieci logistyczne okazały się stabilne, odporne, gotowe na przyjęcie elastycznych rozwiązań oraz dostępne dla naszych klientów bez ograniczeń, zapewniając tym samym solidny fundament również ich funkcjonowania. Duże znaczenie miała dywersyfikacja przewoźników, która pozwalała błyskawicznie znaleźć transport zastę...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy