Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

19 marca 2020

NR 4 (Lipiec 2019)

Zagrało! Relacja z premierowej edycji kongresu Supply Chain

28

11 czerwca 2019 r. przejdzie do historii redakcji „Logistyki a Jakość” jako dzień premiery naszego nowego wydarzenia do wpisania w świadomość i kalendarze logistyków – kongresu Supply Chain. Ogrom pracy włożony w jego przygotowanie zaowocował. O ile w łańcuchach dostaw, o których była mowa podczas całego dnia kongresu, nie wszystko gra, o tyle sama formuła kongresu zagrała! Uczestnicy ocenili kongres na 4,8 punktów na pięć możliwych. Chyba nieźle, jak na premierę? 

Najlepszym miernikiem wartości wydarzenia są zawsze opinie jego uczestników, w szczególności grupy docelowej. Pierwsze, jakie dotarły do nas po premierowej edycji kongresu Supply Chain, brzmią:

  • „Świetne przygotowanie i oprawa. Wielki mój podziw dla zespołu organizacyjnego! Bardzo interesujący prelegenci. Ciekawa forma dyskusji przy stolikach. Bardzo pozytywne zakończenie kolacją i bankietem z muzyką na żywo”.
  •  „Moje wrażenia po kongresie jak najbardziej pozytywne. Część z prezentacjami i dyskusją była niezmiernie ciekawa, poruszane były bardzo różne tematy, co w połączeniu z dużą wiedzą i doświadczeniem prelegentów dało naprawdę znakomity efekt”.
  •  „Jestem zadowolona, uzyskałam wiele cennych informacji, tematy ciekawe, atmosfera i organizacja rewelacyjna”.
  • „Kongres był ciekawym wydarzeniem, na którym warto było się pojawić”.
  • „Od strony czysto organizacyjnej może służyć za wzór, nieczęsto spotyka się tak dobre przygotowanie i dbałość o szczegóły oraz czas”.

W czerwcowym wydarzeniu wzięło udział blisko 100 uczestników. Mieli okazję wysłuchać jedenastu prelekcji poddających analizie bieżące trendy w zarządzaniu łańcuchem dostaw, przedstawiające konkretne rozwiązania problemów, studia przypadków. 

Czy zastosowanie metody DDMRP przy planowaniu produkcji to faktycznie skok do basenu, w którym nie wiadomo, czy jest woda, analizował w wystąpieniu otwierającym kongres Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah®- Consulting Director MPM Productivity Management. 

– Nigdy dosyć szkoleń i testów systemu. Gorąco rekomenduję podejście z prototypowaniem – mówił Dominik Tylczyński, dyrektor Działu Consultingu IT Inteco Business Solutions (Grupa Amica), prezentując studium przypadku implementacji planowania i controllingu produkcji w SAP u producenta kawy – firmy Strauss Coffee.

Nie wystąpił w kilcie, ale skupił uwagę uczestników kongresu na znalezieniu odpowiedzi, na czym w swojej organizacji powinni się skupić. Czy klient jest w środku zainteresowania? – Czy procesy i KPI, które mierzycie, liczą się dla klientów? – pytał Adam Chazanow, managing partner Graphene Partners. Jego zdaniem, najlepsze KPI to wcale nie te, które mierzą sukces przedsiębiorstwa, ale te mierzące sukces klienta.
Collaborative Supply Chain – czy recepta na puste przebiegi i zdublowane operacje tkwi we współpracy poza granicą jednego przedsiębiorstwa? O backhaulingu w wydaniu Jeronimo Martins Polska opowiedział Piotr Dziubiński, menedżer ds. transportu firmy.

Niedoceniane ogniwo w łańcuch dostaw – transport intermodalny – przedstawiła Dorota Raben, ekspertka z dziedziny zarządzania, logistyki i łańcuchów dostaw, członek zarządu Clip Group.
– 80% firm nie jest w stanie przesyłać swoim klientom żadnych aktualizacji statusu w czasie rzeczywistym – mówił Marcel Worlab, partner manager Transporeon. Nie musi tak być. API, aplikacja, telematyka…

Łączność i transparentność umożliwiają aplikacje napędzane przez sztuczną inteligencję, a niejedną z nich poznali uczestnicy kongresu. Marcin Fic, wiceprezes łańcucha dostaw Flex, połączył się z nami prosto z Kalifornii, skąd w oczekiwaniu na wieczorną galę opowiedział o projekcie Intelligent Supply Chain i tworzeniu platformy Flex Pulse, która tego samego dnia nagrodzona została Manufacturing Leadership Award w kategorii „Supply Chain Leadership”. 

Gdzie znaleźć pełne, aktualne i wiarygodne informacje o lokalizacjach stanowiących punkty dostaw? Marta Cudziło, ekspertka w zakresie zarządzania zapasami oraz optymalizacji łańcuchów dostaw Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytutu Logistyki i Magazynowania, i Agnieszka Skoniecka, senior customer service manager PepsiCo Logistyka, opowiedziały o projekcie rejestru GLN, który stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie rynku związane z posiadaniem rzetelnej informacji o warunkach funkcjonowania lokalizacji (punktów dostaw).

Ostatnie słowo prelegentów należało do Piotra Pieniążka, kierownika Wydziału Transportu i Logistyki Zwrotów Orange Polska, który w myśl maksymy, „słuchaj zmieniaj i słuchaj wpływu twoich zmian” opowiedział m.in. o monitoringu dostaw i poziomu zwrotów w branży telekomunikacyjnej.

 

Planowanie zintegrowane – czy wejście w DDMRP jest jak skok do basenu, w którym nie wiadomo, czy jest woda? Porównując MRPII i DDMRP, sprawdzał to Zbigniew Sobkiewicz, CPIM Master Instructor, Jonah® – Consulting Director MPM Productivity Management

 

Koncepcja krwią podpisana w wykonaniu Dominika Tylczyńskiego, dyrektora Działu Konsultingu IT Inteco Business Solutions (Grupa Amica), to historia niełatwego przypadku implementacji planowania i controllingu produkcji w SAP w firmie Strauss Cafe

 

Wszystko, co w logistyce stoi, generuje koszty. Zapas musi się ruszać, a do tego potrzebny jest m.in. transport. Fakty i mity na temat transportu intermodalnego omówiła Dorota Raben, ekspertka z dziedziny zarządzania, logistyki i łańcuchów dostaw, członek zarządu Clip Group

 

W pierwszej edycji kongresu Supply Chain to blisko 100 uczestników – praktyków i pasjonatów zarządzania łańcuchem dostaw

 

Nowe technologie nadchodzą, ale najważniejsze jest to, żeby w ich wykorzystaniu mówić wspólnym językiem, który będzie zrozumiały dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw – mówił Marcel Wolrab, partner manager Transporeon Group

 

Kto jest w naszym biznesowym życiu dla nas najważniejszy? Na kim powinniśmy się skupić? Dlaczego na KPI nie powinniśmy patrzeć silosowo, a z perspektywy całej organizacji? To pytania, na które odpowiedział Adam Chazanow, managing partner Graphene Partners

 

Backhauling w wykonaniu Jeronimo Martins Polska to sposób na puste przebiegi i zdublowane operacje, który tkwi w kolaboracji, we współpracy poza granicą przedsiębiorstwa. O tym opowiedział Piotr Dziubiński, menedżer ds. transportu Jeronimo Martins Polska

 

Piotr Borkowski, menedżer w obszarze Cyber Security Deloitte w Polsce, prezentując cyberryzyka łańcucha dostaw i przeprowadzając uczestników przez wszystkie fazy rzeczywistego ataku hakerskiego na przedsiębiorstwo, sprawił, że wszyscy obecni na sali uczestnicy kongresu ucichli. Dlaczego?

 

Marta Cudziło, ekspertka w zakresie zarządzania zapasami oraz optymalizacji łańcuchów dostaw Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytut Logistyki i Magazynowania, i Agnieszka Skoniecka, senior customer service manager PepsiCo Logistyka, opowiedziały o współpracy w tworzeniu rejestru GLN (Globalny Numer Lokalizacyjny)

 

Słuchaj, zmieniaj i słuchaj wpływu Twoich zmian – rekomendował Piotr Pieniążek, kierownik Wydziału Transportu i Logistyki B2C Orange Polska, mówiąc o tym, dlaczego warto i jak permanentnie kontrolować wszystkie przepływy towarów i informacji

 

Artur Olejniczak z Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytut Logistyki i Magazynowania moderował dyskusję WSPÓLNY TON, w której udział wzięli: Dariusz Krasoń (logistics manager Carlsberg Polska), Bartek Tulejko (partner, stategic & logistic advisory M4 Real Estate), Marcel Wolrab (partner manager Transporeon Group) oraz Szczepan Gowin (senior business development manager Rhenus Logistics)

 

Piotr Bzowski z P3 Logistic Park, podobnie jak wszyscy moderatorzy stolików Supply Chain Date, miał za zadanie podsumowanie rozmów z logistykami o powierzchniach magazynowo-produkcyjnych

 

Supply Chain Date – absolutnie fantastyczne dwie rundy dyskusji przy stolikach moderowanych przez ekspertów: Adama Chazanowa (outsourcing usług logistycznych), Arkadiusza Kawę z UEP (logistyka ostatniej mili), Zbigniewa Sobkiewicza (planowanie sprzedaży i operacji), Andrzeja Zawistowskiego z Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów (zarządzanie zakupami), Agatę Horzelę z GS1 Polska (znakowanie i śledzenie towarów), Łukasza Jattę z Miebach Consulting (automatyzacja procesów logistycznych) i Piotra Bzowskigo z P3 Logistic Park (powierzchnie magazynowo-produkcyjne)

Piotr Bzowski, dyrektor ds. najmu i rozwoju P3 Logistic Parks w Polsce

P3 miało przyjemność być partnerem pierwszej edycji Kongresu Supply Chain.  Jednym z elementów Kongresu były moderowane stoliki dyskusyjne – Supply Chain Date. Ta nowa formuła dyskusji zaproponowana przez organizatorów była ciekawym doświadczeniem pozwalającym na wymianę zdań z praktykami rynku. 

Wśród ekspertów zgromadzonych przy stoliku P3 wiele emocji wzbudziło pytanie o to, czy na rynku magazynowym liczy się nadal przede wszystkim lokalizacja? Czy też może inne aspekty, takie jak dostępność pracowników i możliwość zapewnienia im różnego rodzaju udogodnień, zaczynają mieć większe znaczenie? Niemal wszyscy uczestnicy byli zgodni, że lepiej jest lokować inwestycje w pobliżu miast, gdzie można liczyć na dostępność pracowników, niż w lokalizacjach, gdzie jest jedynie dobra infrastruktura, ale brakuje rąk do pracy. 

Z kolei patrząc na przyszłość rynku magazynowego, zgromadzeni zastanawiali się, czy możliwy jest co-warehousing, czyli współdzielenie magazynu i na przykład przyjmowanie palet jednej firmy przez inną.

Wskazane zostały bariery, które konieczne są do pokonania, aby takie zjawisko mogło zaistnieć na rynku, a jedną z nich jest bariera konkurencyjności. Natomiast z drugiej strony, patrząc na pojawiające się coraz nowsze możliwości techniczne i informatyczne, to wszyscy byli zgodni, że w przyszłości z pewnością powstanie platforma, która umożliwi firmom dzielenie się powierzchniami magazynowymi i tym samym jeszcze lepsze wykorzystanie niezagospodarowanych przestrzeni.

Zdaniem uczestników dyskusji kolejne zmiany na rynku przyniesie dalszy dynamiczny rozwój e-commerce, który z jednej strony już wymusił zmiany w łańcuchu dostaw i pojawienie się nowych ogniw, którym jest m.in. magazyn dla e-commerce. A z drugiej strony pojawiają się rozwiązania wykorzystujące powierzchnię magazynową nie tylko do składowania i dystrybucji towaru do klienta, ale także – na pewnej wydzielonej części – umożliwiające klientom detalicznym zrobienie zakupów lub odbiór zamówień złożonych online.

 

Piotr Różycki, key account manager Transporeon

Klientocentryzm, logistyka ostatniej mili oraz automatyzacja łańcucha dostaw – to główne tematy, które poruszono podczas premierowej edycji Kongresu Supply Chain 2019. Wydarzenie składało się z szeregu prelekcji, przeplatanych czasem na networking oraz panelem dyskusyjnym i zakończonym Supply Chain Date – moderowanymi dyskusjami z ekspertami z różnych dziedzin łańcucha dostaw. 

Jednym z kluczowych momentów kongresu była moderowana dyskusja WSPÓLNY TON, podczas której eksperci opowiadali, jakich technologii używają podczas codziennej pracy i które z nich pomagają zwiększać efektywność ich pracy, jak i całego przedsiębiorstwa. Moderatorem panelu był Artur Olejniczak – promotor Logistyki 4.0 i project manager Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Uczestnicy panelu reprezentowali różne gałęzie łańcucha dostaw: Marcel Worlab (partner manager w Transporeon), Szczepan Gowin (senior business development manager Rhenus Logistics), Bartek Tulejko (partner, stategic & logistic advisory M4 Real Estate) i Dariusz Krasoń (logistics manager Carlsberg Polska). 

Cieszy mnie, że znaczna część tematyki poruszanej na kongresie Supply Chain oscylowała wokół klienta końcowego i ustalania KPI bazujących na jego oczekiwaniach, a nie tylko producenta lub sieci handlowej.

Pracując na platformach Transporeon z ponad 1000 producentami i sieciami handlowymi oraz ponad 95 000 przewoźników, wiemy, że wyznaczanie odpowiednich mierników sukcesu, w oparciu o wartościowe dane to podstawa, aby zwiększać efektywność oraz optymalizację każdego etapu łańcucha dostaw.

 

Maciej Kowalik, dyrektor zarządzający SmartStock

Pierwszy kongres Supply Chain odbył się w iście wakacyjnej aurze, lecz jego przebieg nie miał nic z leniwych chwil spędzanych na plaży. Poruszane tematy rozgrzewały do czerwoności uczestników, zwłaszcza podczas sesji wymiany poglądów przy moderowanych stolikach dyskusyjnych. Najczęściej poruszanym obszarem była szybkość zmian zachodzących w biznesie i poszukiwanie rozwiązań pozwalających na pozostanie konkurencyjnym i rentownym. Kierunki, jakie pojawiały się w opiniach prelegentów, były obrane na automatyzację i integrację procesów zarówno w ujęciu horyzontalnym, tj. zwiększenie współpracy między działem łańcucha dostaw a sprzedażą i produkcją, jak i wertykalnym, tj. zmierzającym do kolaboracji z partnerami biznesowymi. Za pomocne w poprawie efektywności procesów uznano inicjatywy w obszarze wprowadzania robotyzacji i systemów informatycznych współdzielących dane. Ku mojemu zaskoczeniu, przywiązanie do Excela dalej okazało się duże, co w mojej ocenie nie ułatwi realizacji ww. inicjatyw. I na koniec coś, co zwróciło moją szczególną uwagę, i co odnotowałem z dużą radością. Otóż w dyskusjach zaczęły się pojawiać przykłady inicjatyw nastawionych na szybkie efekty przy niskich nakładach inwestycyjnych, realizowane poprzez współpracę biznesu ze start-upami. W moim przekonaniu jest to bardzo obiecujący kierunek, jaki powinny obierać firmy zorientowane na innowacyjność i budowanie przewagi w oparciu o strategię błękitnego oceanu.  A propos oceanu – to kto nie chciałby już tam być, i to dosłownie.

 

Bartek Tulejko, partner, stategic & logistic advisory M4 Real Estate

W tym roku, podczas pierwszej edycji kongresu Supply Chain,  mieliśmy przyjemność podyskutować o innowacjach w łańcuchu dostaw w konwencji „a jak to jest naprawdę”. Jakie innowacje technologiczne są już wdrażane, jaka jest skłonność firm do inwestowania w nowe technologie, jakie plany mają firmy w odniesieniu do adaptacji nowych rozwiązań informatycznych czy w obszarze robotyzacji.

W obliczu szybkiej transformacji cyfrowej wielu rynków i biznesów ważne jest, abyśmy wszyscy monitorowali trendy i byli gotowi na zmiany, tak by nie zostać w tyle.

 

Przypisy