Rok 2022 przyniósł odbudowę lotniczego cargo - Rozmowa

TRANSPORT

Polski rynek lotniczy cargo zbliża się do osiągnięcia 1% udziału w europejskim rynku przewozów lotniczego cargo. 

– W pandemii wzrósł rynek lotniczego cargo, ale wojna zmieniła jego strukturę i dynamikę – mówi w rozmowie z Januszem Mincewiczem, Mariusz Kuczek, ekspert lotniczy, Business Development Cargo w GTL S.A., były dyrektor Biura Cargo PLL LOT, wykładowca z zakresu ekonomiki lotniczego cargo na Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Jak pandemia, a następnie wojna w Ukrainie, wpłynęła na lotnicze cargo? 

Aby zrozumieć zachodzące zmiany, należy przyjrzeć się wcześniejszemu rozwojowi lotniczego cargo. Jeszcze w 2019 r. prawie 75% całego lotniczego cargo na świecie było przewożone w ładowniach samolotów pasażerskich, a w 2020 r. w ciągu jednego miesiąca te przewozy transkontynentalne zostały prawie całkowicie wstrzymane, bo w wyniku pandemii wstrzymano loty pasażerskie. Mimo tego ten rodzaj transportu poradził sobie nadzwyczaj dobrze. Tylko na początku pandemii olbrzymie zapotrzebowanie na środki ochrony osobistej zaburzyło całkowicie dostępność samolotów frachtowych w niespotykanym dotychczas zakresie. Jednak to nie to wahnięcie rynku miało wpływ na sytuację rynkową i wyniki przewozów cargo w 2020 r. Należy zwrócić uwagę na dwa rodzaje przewożonego cargo i rozpatrywać te biznesy osobno. Jeden z nich to przewóz towarów e-commerce, który rośnie w sposób niepohamowany, natomiast drugi to przewóz „general cargo”, czyli transport większych przesyłek lotniczych. Zamknięcie, a potem ograniczenie przewozów ładunków lotniczych cargo pokazało, jak ważny jest ten rodzaj transportu. Pomimo tak szybkiego wyłączenia cargo w transporcie pasażerskim klienci byli zdecydowani zaakceptować prawie aż 10-krotny wzrost stawek wynikający z drastycznego spadku oferowanej powierzchni do przewozów. Jednak bardzo szybko linie lotnicze, firmy spedycyjne, a także armatorzy (CMA-CGM) zdecydowali się wprowadzić do przewozów samoloty frachtowe, których używanie wcześniej nie było opłacalne. Dzięki temu zwiększono dostępną powierzchnię do przewozów. Zgubne okazały się wcześniejsze naciski na ceny p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy