O łańcuchu dostaw w czasie wielkich niewiadomych. Relacja z Kongresu Supply Chain 2020 online

WYDARZENIA

Ponad 300 uczestników, 18 ekspertów i zainteresowanie doskonaleniem łańcucha dostaw połączył termin 9 września br. i druga edycja Kongresu Supply Chain. Dziewięć godzin non stop online prezentowaliśmy wybrane zagadnienia i studia przypadków, które w naszej opinii są kluczowe, unikalne i powinny wzbudzić zainteresowanie menedżerów chcących rozwijać swoje kompetencje w zarządzaniu łańcuchami dostaw.

Wielokrotnie dyskutowałyśmy z Katarzyną Wojciechowską, Central Europe Go to Market Vice President Procter & Gamble, na temat planowanej prelekcji. Po drodze do jej finalnej wersji COVID-19 o 180 stopni zmienił zasady gry rynku pracy. Wpłynął na dostępność, sposób rekrutacji pracowników i możliwości wprowadzenia ich w kulturę firmy i… wydźwięk prezentacji. Co liderzy na czas kryzysu powinni uwzględniać w relacjach z pracownikami? Cztery szczególne wartości: świadomość, wrażliwość, empatię i współczucie, które będą miały kluczowe znaczenie w przygotowaniu gruntu do odbudowy biznesu. 
Marcin Foks, EMEA Planning Senior Manager Whirlpool Corporation, przedstawił projekt tworzenia Centrum Usług Wspólnych dla Łańcucha Dostaw dla regionu EMEA Whirpool. Czego dotyczył? Pozyskania i zorganizowania procesów związanych z planowaniem produkcji i logistyką produktów dl 20 fabryk w 6 krajach, 36 magazynów dystrybucyjnych, przy 1,5 mln szt. produkcji miesięcznie, dystrybucji w całej Europie, z czego 50% dostaw jest bezpośrednich. Centrum od połowy ub. roku funkcjonuje w Łodzi, a reorganizacja funkcjonowania, która była przyczyną jego powstania, przyniosła efekt w postaci 98% poziomu dostępności w magazynach klienta względem wymagalności i 99% dostaw na czas do klientów końcowych (przy dwutygodniowym czasie od zamówienia do realizacji).
Mariusz Gerałtowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki, wraz z głosem młodego pokolenia w osobie Wiktorii Gałeckiej, koordynatorki projektów Top Young 100 & CloudNine, opowiedzieli o tym, jak misję rozwijania Polski jako centrum kompetencji łańcucha dostaw na skalę Europy przekuwają w ramach realizowanych projektach w praktykę. 
Czy obiekt magazynowo-przemysłowy to stałe ogniwo w ogniu dynamicznych zmian łańcuchów dostaw? Artur Olejniczak, właściciel Art Of Communication, poddał temat dyskusji w znamienitym gronie panelistów w składzie: Michał Samborski, Head of Development, Development Director Panattoni w Polsce, Dariusz Macioch, dyrektor ds. nieruchomości PEKAES Group, Marcin Foks, EMEA Planning Senior Manager Whirlpool Corporation.
Jak technologia LED przyczynia się do optymalizacji efektywności energetycznej magazynów e-commerce i obiektów logistycznych? Mateusz Grabka, dyrektor handlowy Ecolight LED, przedstawił studia przypadków, które wygenerowały największe oszczędności, a razem z Patrykiem Bucholcem, Logistics Support Coordinator Volkswagen Group Polska, omówili na liczbach efekty współpracy z VGP.
Ile magazynów potrzebuję i gdzie powinny być zlokalizowane? Projektowanie sieci dystrybucyjnych w oparciu o analitykę danych łańcucha dostaw zaprezentował Przemysław Piętak, dyrektor zarządzający HUB logistics.
Jak budować przewagę konkurencyjną w obliczu postępującej globalizacji? Tworząc elastyczny łańcuch dostaw. W Valeo Service przepis na jego elastyczność ukryty jest w słowie REACT (Ready, Efficient, Agile, Collaborative, Trustful) – gotowy do realizacji strategii i planów, skuteczny w spełnianiu celów stron zainteresowanych, wygodny i dynamicznie dopasowujący się do zmiennych oczekiwań, oparty na zaangażowaniu wszystkich uczestników, przejrzysty, etyczny, bezpieczny i odpowiedzialny społecznie. O kosztach i korzyściach utrzymania takiego łańcucha dostaw opowiedziała Ewa Wawer-Modrakowska, Supply Chain Projects Manager Europe, Eastern Europe SC Manager Valeo Services.
Szybkie zrozumienie nowego kształtu popytu pozwala na zoptymalizowanie struktury i wielkości zapasów, co w niektórych przypadkach w dobie COVID-19 może uratować płynność firmy. Mariusz Lesiewicz, Senior Supply Chain & Operations Consultant EY, odkładając na bok teorie i magiczny krąg S&OP, zaprezentował, jak obecnie wygląda efektywny demand planning.
Usługę informacyjną elektronicznego kodu produktu przedstawił dr inż. Michał Grabia, kierownik Centrum Technologii Identyfikacyjnych oraz kierownik obszaru badawczego RFID, Łukasiewicz ILiM, którego artykuł dotyczący jej działania możecie Państwo przeczytać na str. 20-23 bieżącego wydania czasopisma.
Silvia Biota Maza, Inbound Planning and Operations General Supervisor PSA Groupe Opel Zaragoza, i Wojciech Krzystanek, COS System Project Manager Müller – Die lila Logistik Polska, zaprezentowali projekt COS (Container Optimalization System). Wielomodułowa platforma internetowa stworzona w oparciu o model SaaS, pozwalająca na jak najbardziej efektywne zarządzanie przepływem opakowań zwrotnych oraz cyfryzację wszystkich czynności związanych z tymi procesami, wdrożona w fabrykach Opel Zaragoza i Opel Ruesselsheim, została wyróżniona w tym roku przez Polskie Towarzystwo Logistyczne.
Mateusz Karaszewski, konsultant WMS oraz Category Management HIT-Kody Kreskowe, omówił zestaw narzędzi, który może przydać się do optymalizacji procesów w logistyce i branży retail.
Jak miesięcznie zaoszczędzić 84 992 zł dzięki zaawansowanej optymalizacji planowania tras? Mariusz Stasiak, prezes zarządu Emapa, omówił działanie algorytmów optymalizacyjnych w planowaniu tras.
Rozproszony model zarządzania biznesem generuje szereg problemów, na które lekiem może być Integrated Business Planning. Jacek Jarmuszczak, trener biznesu OperaPro, przybliżył zalety zintegrowanego podejścia do planowania i proces transformacji, który wiąże się z jego zastosowaniem.

Przypisy