Logistyczny problem na Kanale Sueskim. Żegluga nie funkcjonuje bez kanałów morskich

Logistyka morska

Kanał Sueski to jedna z największych dróg wodnych na świecie. Stanowi połączenie Morza Śródziemnego z Morzem Czerwonym, dzięki temu znacząco skraca drogę morską pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą. Przedstawiając te korzyści w liczbach, to podróż wokół Afryki zajęłaby około 12 dni więcej, a koszt paliwa wyniósłby blisko 200 tys. dolarów. Incydent z 2021 r. z udziałem statku Ever Given uświadomił opinii międzynarodowej konsekwencje zablokowania tego węzła komunikacyjnego. Co by się stało, gdyby blokada kanału trwała parę lat? Taki scenariusz już się w przeszłości ziścił.

Kanał Sueski, który powstał w latach 60. XIX w. ma niebywałe znaczenie nie tylko handlowe, ale również strategiczno-militarne w skali światowej. Obecnie jego przepustowość wynosi średnio 60 jednostek na dobę, co przynosi przychody w wysokości ponad 6 mld dol. rocznie. Jak podała organizacja Suez Canal Authority (SCA), która zarządza Kanałem Sueskim, w 2021 r. udało się uzyskać przychód w wysokości 6,3 mld dol.
Od proklamacji niepodległości Izraela w 1948 r. państwa arabskie przez lata odmawiały prawa do istnienia państwa żydowskiego. Kanał Sueski pierwotnie należał do Wielkiej Brytanii, jednak w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy