Kazachstan i Macedonia: nowy standard tankowania na Jedwabnym Szlaku

AKTUALNOŚCI TRANSPORT

Na Jedwabnym Szlaku, na trasie między Chinami a Europą, powstaje nowa infrastruktura wspierająca transport drogowy. Jej celem jest dwukrotne skrócenie czasu przesyłu towarów między kontynentami. Jednym z filarów zmian są stacje paliw położone wzdłuż korytarza, działające w nowoczesnych standardach. W ostatnich dniach ze swoją ofertą wszedł tu międzynarodowy operator kart paliwowo-serwisowych, DKV Euro Service, dołączając blisko 390 stacji paliw w Kazachstanie i Macedonii Północnej do swojej sieci.

 

Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku, znana również jako Inicjatywa Pasa i Szlaku, rozwija się od 2013 r. Zakłada budowę nowych tras komunikacyjnych, które połączą Chiny z Azją Centralną i Europą. Projekt ma charakter otwarty, polega na znoszeniu barier i stymulowaniu współpracy w obszarze handlu i inwestycji na Szlaku, np. w postaci ulg podatkowych czy tworzenia stref ekonomicznych. Równolegle rozwijane są dla warianty Szlaku: lądowy i morski. Udział w Inicjatywie potwierdziło już 138 państw.

350 stacji w Kazachstanie

Jednym z partnerów przedsięwzięcia firma DKV, która od 2017 roku inwestuje we wprowadzanie zachodniego standardu tankowań na Wschodzie. Od kilku lat operator oferuje rozliczanie paliwa oraz opłat drogowych na terenie Rosji (6400 stacji), Białorusi i Ukrainy. Teraz nadeszła pora na największy na świecie kraj śródlądowy – Kazachstan. Ze względu na korzystne położenie geograficzne Kazachstan staje się ważnym węzłem handlowym dla Chin, Europy i Azji Centralnej. Państwo odgrywa kluczową rolę w dwóch korytarzach gospodarczych. Pierwszy to Jedwabny Szlak - pomiędzy chińskim Lianyungan a holenderskim Rotterdamem, drugi to trasa między prowincją Xinjiang w zachodnich Chinach a Iranem i Turcją.

Aby ułatwić tankowania w tym regionie, DKV dołączyło do swojej oferty pełną sieć stacji Gazpromnieft w Kazachstanie, a także wszystkie stacje innych lokalnych operatorów, dostosowane do tankowania aut ciężarowych, jak Helios czy Sinooil. Ceny w tych punktach oscylują wokół 40 eurocentów za litr.

Dla przewoźników, podróżujących Jedwabnym Szlakiem, korzystanie z serwisu zachodnioeuropejskiego operatora to różnica w jakości i bezpieczeństwie transakcji. W trasach na Wschód duże znaczenie ma skład paliwa, który w przypadku stacji DKV znajduje się pod ciągłą kontrolą. Drugi element to korzystne ceny w połączeniu z transparentnością rozliczeń. Operator na bieżąco analizuje raporty cenowe ze wszystkich stacji w regionie i udostępnia tę wiedzę swoim klientom w aplikacji online. Zapewnia też klarowne warunki naliczania rabatów czy zwrotu VAT, które pozwalają przewoźnikom planować wydatki bez ryzyka.

Macedonia na trasie

Inwestowanie w rozbudowę morskiego wariantu Jedwabnego Szlaku tworzy nowe warunki handlowe dla Grecji i całych Bałkanów. Porty, takie jak Pireus, odgrywają coraz ważniejszą rolę jako baza handlowa. Stymuluje to transport drogowy, by móc przesyłać towary dalej – z południa do środkowej i północnej Europy.

Istotne znaczenie ma więc poprawa infrastruktury drogowej także na tym szlaku, m.in. w Macedonii Północnej. Mając to na względzie, DKV podpisało właśnie umowę z siecią kilkudziesięciu macedońskich stacji paliw Marpetrol. Wybór kraju jest nieprzypadkowy - Macedonia Północna oferuje najniższe ceny paliw na Bałkanach, a zaangażowanie DKV podnosi jakość oferty tankowań w tym państwie.

37 nowych stacji w Macedonii i 350 w Kazachstanie dopełnia ofertę DKV jako operatora zapewniającego najszerszą w Europie - i na jej obrzeżach - sieć stacji paliw, dostępnych na kartę jednego emitenta. Dzięki integracji państw, usług i systemów DKV otwiera przez firmami transportowymi możliwość tankowania na 64 tysiącach stacji w 40 państwach, a także łączne rozliczanie opłat drogowych, napraw pojazdów czy zakupu akcesoriów samochodowych. Wygodę dla przewoźników stanowi jedna faktura z wielu rynków, bezpieczeństwo zakupów oraz łatwe zarządzanie płatnościami poprzez platformę online.  

(Źrodło: DKV)

Przypisy