Czy branża jest gotowa na transport autonomiczny? Automatyzacja transportu

TRANSPORT

Mniejsza emisja CO₂, znaczące oszczędności w zużyciu paliwa i energii, zmniejszenie natężenia ruchu i ilości kolizji, a także zlikwidowanie problemu niedoboru kierowców – to tylko niektóre zalety wprowadzenia do powszechnego użytku pojazdów autonomicznych. Jak wiele wskazuje, autonomiczny transport mógłby pomóc w rozwiązaniu dylematów, z którymi boryka się od wielu lat branża TSL na całym świecie. Zastanówmy się jednak, czy jesteśmy już gotowi na w pełni autonomiczny transport i jakie zagrożenia niesie za sobą taka rewolucja.

Wprowadzenie do obiegu pojazdów poruszających się docelowo bez ingerencji kierowcy, czyli tzw. autonomiczny transport, to odpowiedź na wiele problemów, z którymi mierzy się światowa komunikacja drogowa, szynowa i morska. Jednak tego typu rewolucja dotyczyłaby nie tylko małych sprzętów przewożących żywność lub pomagających w poruszaniu się niepełnosprawnym oraz samochodów osobowych, ale również transportu ciężarowego czy szynowego. 

Transport autonomiczny – podział

Wiele przedsiębiorstw transportowych korzysta już z innowacyjnych technologicznie rozwiązań, umożliwiających przyspieszenie, udoskonalenie oraz automatyzację przewozów i dostaw. Jednak ta autonomiczność jest jedynie częściowa lub warunkowa. Pojazdy poruszają się „samodzielnie” tylko w określonych sytuacjach, a kierowca używa systemów wspomagających jazd...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy