W 2021 r. więcej węgla wypłynęło z polskich portów w eksporcie, niż przypłynęło w imporcie. Rozmowa

TRANSPORT

Aktualnie światowe trendy wskazują na zmianę modelu funkcjonowania portów morskich z transportowo-logistycznego na przemysłowo-energetyczny – mówi dr Michał Tuszyński, ekspert Morskiego Portu Gdynia S.A., adiunkt w Katedrze Logistyki Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.

Twierdzi Pan, że rozbudowa i zwiększenie dostępności do portów morskich odgrywają kluczowe znaczenie nie tylko dla łańcucha dostaw w ujęciu zaplecza portowego, ale również od strony przedpola, czyli strony morskiej. Co to oznacza w praktyce?
W praktyce oznacza to łatwość prowadzenia biznesu przez polskich i zagranicznych przedsiębiorców w obszarze portu, nie tylko w zakresie usług portowych czy logistycznych. Zwiększa się również wiarygodność portów dla kapitału zagranicznego, aby dalej inwestować w tych lokalizacjach np. w bardzo intratny i perspektywiczny projekt rozwojowy pn. „Port Zewnętrzny”, czy „Dolina Logistyczna”, stabilność otoczenia rynkowego i regulacyjnego (rynek kontrahencki i obsługa obrotu ładunkowego), zasobooszczędność, tj. wykorzystanie zintegrowanych połączeń intermodalnych i ro-ro, poprawia się stan ochrony środowiska, bo obsługa ładunkowa rosnącego wolumenu na dystansach powyżej 300 km będzie odbywać się koleją. Zwiększa się też potencjał uniwersalności usług, bo każda grupa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy