Przepisy mówią jasno i w jednoznaczny sposób określają maksymalny możliwy czas jazdy. A co w przypadku sytuacji losowych? Wtedy z pomocą przychodzi nam rozporządzenie 561/2006, a dokładnie artykuł 12. Jakie daje nam możliwości?
POLECAMY
W idealnym świecie spedytor lub kierowca tak kalkulują trasę, aby wszystko przebiegło w pełni z założonym planem - bez opóźnień, problemów na drodze i innych losowych przypadków. Jednak realizacja planu zwanego „idealny” jest czasem utrudnione. W praktyce kierowca boryka się z korkami, złą pogodą, wypadkami czy też kolejkami podczas rozładunków. Jednym słowem: czeka. W przeciwieństwie do tykającego zegarka na nadgarstku i we wnętrzu tachografu. A czas pracy, jak wiadomo, ma swoje określone normy.
Szczęśliwa dwunastka dla kierowcy
Jeżeli jeszcze nie wiesz, to zapewniamy - liczba 12 to Twój szczęśliwy numerek. Zwłaszcza w słynnym dokumencie 561. To właśnie 12 artykuł pozwala na pewne odstępstwa od norm i nieznaczne wydłużenie czasu jazdy lub odpoczynku.
Można w nim przeczytać, że kierowca może odstąpić od przepisów (art. 6-9) w sytuacji, kiedy w jego ocenie jest to działanie niezbędne aby zapewnić bezpieczeństwo osób, ładunku lub samego pojazdu. Następnie pojawia się instrukcja co do tego, jak tego dokonać: należy wskazać powody odstępstwa na wykresówce, wydruku (tachograf cyfrowy) lub na planie pracy. Co ważne: treść artykułu zawiera również informacje o tym, kiedy należy tego dokonać, a dokładnie: najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój - tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Dokładny zapis artykułu 12 z rozporządzenia 561/2003 Wspólnoty Europejskiej:
„Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.”
Kiedy możemy skorzystać ze szczęśliwej 12?
W jakich sytuacjach można skorzystać ze wspomnianych odstępstw? Na pewno nie w momencie, gdy świadomie i z premedytacją chcemy wydłużyć czas jazdy. Powiedzmy sobie szczerze: stosowanie artykułu 12 powinno mieć charakter incydentalny i tylko w uzasadnionych przypadkach.
Mogą być to zatem sytuacje, kiedy przez zdarzenie na drodze (korek, wypadek) musimy wydłużyć czas jazdy o kilkanaście minut. Jednak powodem samego przedłużenia nie powinien być argument o dojeździe do miejsca rozładunku. Powodem musi być to, że chcemy zapewnić bezpieczeństwo zarówno sobie jak i towarom. Czyli: brak miejsca na parkingu, ...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!