Polskie firmy transportowe odpowiadają za 20% całej pracy przewozowej w Unii Europejskiej. Rozmowa

TRANSPORT

– Wielkość transportu ładunków drogą lądową i kolejową w odniesieniu do PKB osiąga dla Polski jeden z najwyższych współczynników wśród państw europejskich – mówi w rozmowie z Januszem Mincewiczem, Paula Kukołowicz z zespołu strategii Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Polski Instytut Ekonomiczny wyliczył, że sektor transportowy jest jedyną częścią polskiej gospodarki, która przyczyniła się do znacznego zwiększenia emisji gazów cieplarnianych.
Tak. Pomiędzy 1990 a 2008 r. większość sektorów polskiej gospodarki – w tym gospodarowanie odpadami, elektroenergetyka i ciepłownictwo, a także rolnictwo i produkcja przemysłowa – zmniejszyły swoją emisyjność o przynajmniej 26%. A w tym samym czasie emisyjność sektora transportowego wzrosła ponaddwukrotnie i to aż o 214%. 

Z czego wynika tak wysoki wzrost emisyjności w transporcie?
Wzrost emisyjności transportu w Polsce wynika z rosnącego znaczenia transportu ładunków w polskiej gospodarce. W 2019 r., względem 2006 r., liczba milionów tonokilometrów przewiezionych ładunków w transporcie drogowym wzrosła w Polsce o 272%, podczas gdy w całej Unii E...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy