Strefy Czystego Transportu to nowe narzędzie dla samorządów, dzięki któremu można będzie poprawić jakość powietrza w dużych miastach. Możliwość ta powstała dzięki ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r. W wersji zaproponowanej przez ustawodawcę przepisy są bardzo restrykcyjne, bo poza pojazdami elektrycznymi oraz zasilanymi gazem ziemnym, do stref nie mogą wjeżdżać żadne inne samochody. Na koniec 2017 r. w całej Polsce zarejestrowanych było łącznie nieco ponad 4 tys. samochodów na prąd oraz gaz ziemny na blisko 17 mln aut. Udział samych tylko „elektryków” w polskim parku aut wynosi 0,1%.
POLECAMY
W wersji zaproponowanej w ustawie mamy praktycznie do czynienia ze strefami bez samochodów. Dlatego wzorem innych miast w Europie należy w strefie uwzględnić co najmniej pojazdy hybrydowe, zaś pojazdy spalinowe płaciłyby tym więcej im niższe spełniałyby normy emisji spalin, a co kilka lat najbardziej trujące pojazdy otrzymywałyby zakaz wjazdu do stref w ogóle - mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Takie rozwiązanie wprowadzono w tym roku w Brukseli, gdzie docelowo od 2025 r. do ruchu w obrębie strefy będą dopuszczone wyłącznie pojazdy z normą Euro 6 w przypadku aut z silnikami Diesla oraz Euro 3 w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi oraz na LPG i CNG. W Polsce według przepisów ustawy o elektromobilności do stref mogą wjechać tylko pojazdy na CNG, w tym nawet kilkudziesięcioletnie, które spełniają normy Euro 1 z lat. 90.
Konieczna jest poprawa narzuconych odgórnie przepisów przez samorządy. W przeciwnym przypadku bardzo łatwo zniechęcimy mieszkańców do idei samej strefy - mówi Furgalski.
Przykładem przepisów, które nie będą dobrze działać, jeśl...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!