Dołącz do czytelników
Brak wyników

TRANSPORT

20 października 2022

NR 5 (Wrzesień 2022)

Łańcuchy dostaw nadal dłuższe o połowę - Co to oznacza dla ubezpieczających się firm?

0 44

Transport towarów z Azji nadal trwa o połowę dłużej niż przed pandemią.
Zaburzenia łańcuchów dostaw – istotny element wyceny ryzyka w ubezpieczeniach.
Opóźnienia wpływają nie tylko na ubezpieczenie mienia w transporcie, ale i polisy majątkowe, ponieważ mogą wydłużyć likwidację szkód.
 

94 dni – to obecnie średni czas transportu towarów drogą morską z Chin do Europy, liczony od momentu gotowości ładunku do przewozu (plac kontenerowy) do opuszczenia portu docelowego w drodze do odbiorcy, wynika z analiz Flexport. Przed pandemią termin ten nie przekraczał 60 dni. Oznacza to, że obecnie importerzy czekają o połowę dłużej na zamówiony towar czy surowce. Choć i tak sytuacja stopniowo się polepsza, ponieważ wiosną było to 120 dni. Jak ważne jest odpowiednie zarządzanie łańcuchem dostaw, dobrze pokazuje raport przygotowany przez brytyjski Business Continuity Institute – Operational Resilience Report 2022. Według przeprowadzonych przez ekspertów badań aż w 37,2% organizacji zrozumienie mechanizmów, monitoring i zarządzanie ryzykiem w obszarze łańcuchów dostaw wskazano jako krytyczny lub co najmniej istotny czynnik wpływający na budowanie odporności operacyjnej. 

POLECAMY

– Zagrożenie związane z zakłóceniem łańcuchów dostaw jest istotnym czynnikiem ryzyk operacyjnych przedsiębiorstwa. Co do zasady dotyczy to wszystkich przedsiębiorstw, których działalność wymaga sprowadzania towarów. Wydłużone łańcuchy dostaw mogą przecież wydłużyć czas realizacji umowy, a tym samym istotnie wpłynąć na marżowość danego przedsięwzięcia. Taka sytuacja może także istotnie wpłynąć na czas likwidacji szkód, a tym samym na ich koszt. Dlatego wydłużone łańcuchy dostaw powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu programów ochrony ubezpieczeniowej – zauważa Mariusz Żurawski, radca prawny, manager ds. Obsługi Klientów Strategicznych w EIB SA.

O czym powinni pamiętać importerzy i eksporterzy?

Istotą ubezpieczeń ładunków w transporcie (CARGO) jest pokrycie szkód powstałych w wyniku zniszczenia lub uszkodzenia przewożonych towarów. Szkody spowodowane opóźnieniem dostawy co do zasady nie będą objęte ubezpieczeniem CARGO. W tym zakresie powinny zadziałać ubezpieczenia OC podmiotów odpowiedzialnych za opóźnienie (warto zbadać te polisy przy nawiązywaniu relacji handlowych, tak aby mieć pewność wypłaty odszkodowania po szkodzie). Skutki szkód niematerialnych (np. utracony zysk) spowodowanych opóźnieniami także nie mieszczą się w zakresie polis mienia w transporcie. Takich zagrożeń nie można pomijać w ocenie i zarządzaniu ryzykiem ubezpieczeniowym, ponieważ ich konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe i prowadzić do zachwiania stabilnością finansową przedsiębiorstwa. Opóźnienie w dostawie może doprowadzić nie tylko do utraty mienia będącego przedmiotem transportu. Dalszą konsekwencją takiego zdarzenia może być powstanie odpowiedzialno...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy