Dołącz do czytelników
Brak wyników

TRANSPORT

14 kwietnia 2020

Kwarantanna, a kierowca zawodowy

135

Kwarantanna, którą objęte są osoby po przekroczeniu granicy, to jedna z metod walki z COVID-19, jaką przyjęło wiele państw. Najczęściej jednak owe granice przekraczają kierowcy zawodowi, którzy przecież niemalże walczą o to, aby nie naruszyć ciągu dostaw na terenie Unii. Czy oni również są nią obejmowani? Czy to jest zgodne z prawem? I najważniejsze: co zrobić, aby do kwarantanny nie dopuścić?

Koronawirus najpierw spustoszył Chiny, a obecnie pandemia nabiera największego tempa rozwoju w Europie. Każde państwo naszej terytorialnej wspólnoty podjęło działania, aby zmniejszyć liczbę zachorowań. Jednym z tych działań jest kontrola graniczna oraz obowiązkowa kwarantanna. Wprowadzenie tej restrykcji odbiło się na branży transportowej: gigantycznymi korkami, chaosem, niewiedzą. Spróbujmy powalczyć zatem z tym ostatnim: niewiedzą! 

POLECAMY

Gdzie był początek chaosu?

Początkiem było słowo „kwarantanna”. To one zmroziło polską branżę transportową, ponieważ niemalże każdemu tworzyła się przed oczami wizja kierowców, którzy tkwią w domu przez dwa tygodnie oraz naczep pełnych dostaw, które nie mogą dotrzeć do swojego punktu docelowego. Szybko okazało się jednak, że w przypadku Polski, kwarantanna ta nie obejmuje kierowców zawodowych przekraczających granicę pojazdem, którym wykonuje przewóz. Jednocześnie przyszła ulga i… kolejna niepewność. Co bowiem z tymi, którzy przekraczają granice autami osobowymi i firmowymi busami? Przecież nie są to samozwańcze wycieczki krajoznawcze, a transport do lub z miejsca, gdzie stoi pojazd. Na efekt tego chaosu nie musieliśmy czekać długo. Szybko wprowadzane ustawy, które oczywiście mają na celu walkę z pandemią, ale wykonywane są przez podmioty, które nie mają dostosowanych wytycznych, a jedynie przedkłada się im suchą ustawę. Ktoś inny ją interpretuje i wydaje polecenia kolejnym. Koniec tego łańcucha zna każdy: klęska – komentuje sytuację Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Dodajmy do tego jeszcze wątpliwości związane z tym, czy spod przepisów wyłączeni są również kierowcy zajmujący się tzw. transportem lekkim i mamy istny informacyjny koktajl mołotowa. Który w pewnym momencie musi wybuchnąć. I wybuchł. Efektem tego było posiedzenie Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska zabiera głos

23 marca Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla transportu. Celem było wprowadzenie jednolitej polity...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy