Jak zatrudniać kierowców spoza Unii Europejskiej? Problemy kadrowe w branży transportowej

TRANSPORT

Według alarmujących analiz ekspertów rynku logistyki, obecnie na polskim rynku brakuje ponad 100 tys. zawodowych kierowców. Stanowi to jednocześnie 1/4 całego zapotrzebowania na specjalistów na Starym Kontynencie. Rodzime firmy coraz częściej szukają więc kierowców za granicą, głównie na Wschodzie.

Na pogłębiający się kryzys dotyczący niedoboru zawodowych kierowców składa się wiele czynników – od ekonomicznych, po zdrowotne i społeczne, związane z uciążliwym trybem życia „w trasie”. W sektorze brakuje przede wszystkim „świeżej krwi” – według danych CEPiK aż 1,5 mln kierowców zawodowych ma więcej niż 65 lat. A według Międzynarodowej Organizacji ds. Transportu średnia ich wieku plasuje się w okolicach 50 lat.
Zatrudnianie kierowców z innych krajów, w szczególności zza wschodniej granicy, może pomóc w tym względzie, lecz nie rozwiąże problemu. Jego zaletą jest z pewnością możliwość pozyskania nowych, często tańszych pracowników. Wady to skomplikowany i wieloetapowy proces potwierdzenia kompetencji zawodowych i wysokie koszty uzyskania obowiązkowych zaświadczeń pozwalających na prowadzenie samochodów ciężarowych.
Pomimo tych niedogodności fir...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy