Z Ziemi na Marsa 73 razy w roku

AKTUALNOŚCI INTRALOGISTYKA

17 miliardów kilometrów pokonują każdego roku towary zwracane przez klientów. Jedna na cztery ciężarówki przewozi zwroty ze sklepów internetowych. Właściwe opony pomagają zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2

Handel elektroniczny staje się coraz bardziej popularny wśród konsumentów. Zakupy w sieci eliminują konieczność pokonywania dużych odległości i irytującego szukania miejsca do zaparkowania pod sklepem. Przychody Amazon i podobnych firm z branży e-commerce od wielu lat stale rosną. W związku z tym, że wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych do zamknięcia działalności w wyniku ograniczeń nałożonych w celu zwalczania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, sektor ten odnotował kolejny znaczący wzrost.

Continental przypomina, że według danych niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego i Sprzedaży na Odległość (BEVH), tylko w samych Niemczech w okresie od kwietnia do czerwca 2020 roku konsumenci wydali w sumie 20,2 mld euro na zakupy internetowe. To prawie trzy miliardy euro więcej, niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Podobnie w tym okresie sytuacja wyglądała w naszym kraju. Według danych Google Retail Academy1, w Polsce w czasie lockdownu liczba osób robiących zakupy online wzrosła o 5%.

Według wyników tegorocznego badania Gemius dla e-Commerce Polska2, aż 73% polskich internautów robi zakupy online – wynik ten jest większy od poprzedniej fali badania w 2019 roku aż o 11 p.p. Obostrzenia w życiu gospodarczym i społecznym, spowodowane pandemią koronawirusa, skłoniły polskich konsumentów do robienia zakupów przez internet.

Pandemia SARS-CoV-2 oraz lockdown, który miał na celu ograniczenie rozpowszechnienia koronawirusa, przyspieszyły rozwój rynku e-commerce. W czasie gdy sklepy stacjonarne i galerie handlowe były zamknięte, e-sklepy i platformy handlowe cieszyły się ogromną popularnością wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania zakupami online także skłonił wiele sieci sklepów stacjonarnych do podjęcia decyzji o uruchomieniu własnych sklepów internetowych mówi Ewa Ostapczuk, PR & Marketing Communications Manager w Continental Opony Polska, i dodaje: Nowa rzeczywistość, stworzona przez pandemię, przyczyni się do wzmocnienia tendencji do robienia zakupów online. Dowodzą tego m.in. wyniki badania Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej3: aż 45% Polaków wskazało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem, zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia, a 37% badanych uważa, że zakupy internetowe są w tym momencie bezpieczniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych.

Według agencji badawczej PMR4, wartość rynku e-commerce w Polsce w 2019 roku wynosiła ponad 61 mld zł, a jego udział w całym runku handlu detalicznego był na poziomie ok. 11%. Eksperci PMR prognozują, że w efekcie pandemii w 2020 roku polski rynek handlu internetowego odnotuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat (prawie 26% r/r), a w 2025 roku jego udział w rynku handlu detalicznego sięgnie prawie 20%.

Gwałtowny wzrost zamówień ma jednak również swoje minusy: kurierzy w Europie i USA pokonują rocznie około 60 miliardów kilometrów z dostawami i blisko 17 miliardów kilometrów ze zwrotami. Ta ostatnia liczba odpowiada 73 podróżom między Ziemią a Marsem. Co czwarta ciężarówka używana jest do zwrotu towarów i emituje przy tym około 1,5 miliarda kilogramów dwutlenku węgla (CO2).

W tym kontekście jasne jest, dlaczego UE nakłada na producentów samochodów ciężarowych zobowiązania do redukcji emisji CO2. Do 2025 r. wszyscy producenci ciężarówek muszą ograniczyć emisję CO2 w samochodach ciężarowych o dużej ładowności (HDV) o 15 procent, w porównaniu ze średnią z 2019 r. Do 2030 r. redukcja ta musi wynieść aż 30 procent. Opony mogą odegrać znaczącą rolę w osiągnięciu tych ambitnych celów. Kluczowym czynnikiem jest tu opór toczenia. Ma on duży wpływ na zużycie paliwa – co z kolei ma bezpośredni związek z emisją CO2 przez pojazd. Zatem wybór odpowiednich opon niesie znaczące korzyści dla środowiska i operatorów flot.

Jednak nie tylko właściciele i zarządzający flotami mogą w dużym stopniu przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 – a tym samym do ochrony środowiska i walki ze zmianami klimatu. Każdy z nas, kupując w Internecie, może również pomóc. Jedyne, czego potrzeba, to bardziej przemyślane zakupy, tak aby unikać odsyłania zamówień.

[1]  „Consumer behaviors in the new reality” – Google Retail Academy CEE 07.2020.
[2]  Raport Gemius dla e-Commerce Polska „E-Commerce w Polsce 2020”.
[3]  Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „E-Commerce w czasie kryzysu 2020”.
[4]  Raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025”.

(Źródło: Continental)

Przypisy