Śląsk wśród najbardziej pożądanych lokalizacji logistycznych w Europie

AKTUALNOŚCI OPERATORZY LOGISTYCZNI

Polska od lat znajduje się czołówce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji pod inwestycje logistyczne ze względu na infrastrukturę, przyjazne otoczenie regulacyjne, dostępność pracowników, czy całkowite koszty działalności. Dodatkowym atutem naszego kraju jest położenie geograficzne w centralnej części Europy. Wszystko to sprawia, że coraz więcej globalnych firm decyduje się ulokować swoje centra logistyczne i dystrybucyjne właśnie tutaj, a konkretnie na Śląsku.

Rozbudowana infrastruktura drogowa, kolejowa oraz lotnicza, a także wysoka dostępność wykwalifikowanej siły roboczej przyciąga kolejnych inwestorów. Tylko w ubiegłym roku w regionie Górnego Śląska przybyło w sumie 438 tys. mkw. powierzchni magazynowej, a popyt wzrósł o 79% r/r1

Unikalny w skali krajowej system połączeń drogowych, w tym skrzyżowanie dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych – autostrada A1 (północ-południe) oraz A4 (wschód-zachód). Łatwy dostęp do dwóch lotnisk Katowice-Pyrzowice i Kraków-Balice oraz Euroterminalu w Sławkowie, kończącego europejską część szerokotorowego szlaku kolejowego biegnącego z Azji. To doskonałe warunki dla rozwoju centrów dystrybucji dla Bałkanów czy południowej części Europy Zachodniej.

Z Sosnowca na południe Europy

Jedną z lokalizacji, która pełni rolę pomostu do europejskich i światowych rynków, jest oddział DACHSER w Sosnowcu. Znajdujący się w odległości 12 km od centrum miasta magazyn oferuje 5 000 miejsc paletowych z możliwością rozbudowy o kolejne 15 tysięcy. DACHSER w Sosnowcu zapewnia całe spektrum usług składających się na kompleksowy łańcuch dostaw: od transportu morskiego czy lotniczego, poprzez obsługę celną, logistykę kontraktową, do wszelkich modeli dystrybucji. Własna agencja celna, z zapleczem w postaci magazynu czasowego składowania umożliwia sprawną obsługę celną. Ponadto górnośląski oddział DACHSER obsługuje w sumie 10 codziennych połączeń do Włoch, Niemiec, Czech, Słowacji, Węgier czy Austrii.

Nasz oddział to doskonały punkt dystrybucyjny, tzw. „gravity center” dla zaopatrywania rynków położonych na południu, szczególnie krajów zaliczanych do Grupy Wyszehradzkiej. Dzięki codziennym połączeniom liniowym z każdym z tych krajów oraz bezpośredniemu połączeniu z Eurohubem DACHSER w Bratysławie jesteśmy w stanie zapewnić bardzo efektywną, konkurencyjną obsługę nawet dla eksportów skierowanych na małe rynki na południu Europy. Drugim filarem naszej działalności jest transport w kierunku „starej” części Europy. Z samymi Niemcami łączy nas kilka codziennych połączeń, w tym do kolejnego z naszych Eurohubów – w Überherrn, który jest główną platformą przeładunkową również do Francji, Hiszpanii czy Portugalii – wylicza Paweł Parcz, kierownik oddziału sosnowieckiego oddziału DACHSER.

Dolny Śląsk rośnie w siłę

Odpowiedzią DACHSER na sukcesywny wzrost wolumenu przesyłek eksportowych z południowo- zachodniej Polski była również zakończona w 2019 roku budowa nowego obiektu logistycznego pod Wrocławiem, na który składa się terminal przeładunkowy o powierzchni ok. 5 300 metrów kwadratowych oraz liczący ponad 14 000 metrów kwadratowych magazyn wysokiego składowania. Budynek został wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań takich jak panele fotowoltaiczne czy system monitoringu, służący do ciągłej kontroli powierzchni i zapobiegania przeciążeniom. Na terenie obiektu przygotowano stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych oraz wózków widłowych zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi. Dolnośląski terminal przeładunkowy DACHSER jest przystosowany do obsługi przesyłek chemicznych, w tym również materiałów niebezpiecznych. W magazynie logistyki kontraktowej jest do dyspozycji 14 800 miejsc paletowych na pięciu poziomach regałów z możliwością zwiększenia ich liczby o kolejne 2 000.

(Źródło: DACHSER)

Przypisy