Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

7 kwietnia 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Posortowaliśmy teorię i praktykę. Relacja z Profesjonalnych Warsztatów magazynowych w ECLiR ILS

52

Zainteresowanie wizytą w Europejskim Centrum Logistyki i Rozwoju ILS przerosło nasze oczekiwania. 27 lutego br. blisko 90 osób przyjechało do Zakroczymia, by wziąć udział w Profesjonalnych Warsztatach Magazynowych po raz pierwszy organizowanych w obiekcie obsługującym logistycznie Grupę Inter Cars i jej dostawców.

Główna działalność Inter Cars to sprzedaż części zamiennych samochodów osobowych i ciężarowych oraz technika motoryzacyjna. Od ubiegłego roku firma jest także wyłącznym dystrybutorem ciągników siodłowych Ford Trucks. I to właśnie ciągnik tej marki jako pierwszy witał uczestników warsztatów wchodzących do dwa tygodnie wcześniej oddanej do użytku części centrum logistycznego. Od przedstawienia roli ILS w rozbudowanej strukturze Grupy Kapitałowej Inter Cars rozpoczął teoretyczną część warsztatów Łukasz Majcher, dyrektor logistyki ILS. 132 mln sztuk towaru wchodzącego do magazynu rocznie, ponad 3000 pracowników magazynowych, 8800 ciężarówek wyjeżdżających z magazynu z towarem miesięcznie, 300 tras obsługiwanych codziennie i przejeżdżane 1 800 000 km każdego miesiąca – to tylko kilka liczb, które opisują logistykę ILS.


Z Robertem Komarowskim, starszym menedżerem operacji logistycznych ILS, weszliśmy pod dach samego centrum logistycznego i przemierzaliśmy 67 000 m² powierzchni, dowiadując się, jakie ta kryje instalacje magazynowe. Podzieliliśmy stany magazynowe na poszczególne klasyfikacje wymiarowe i przeszliśmy przez proces przyjęcia towaru, przygotowania i wydania go zgodnie z przyjętymi przez ILS regułami.


Zamówienia ze względu na optymalizację procesu kompletacji oraz wypełnienia opakowań wysyłkowych kumulowane są w instancji tzw. fali do godziny składania zamówień. Po tej godzinie uwalniane są listy kompletacyjne. Fale różnią się od siebie ze względu na rodzaj zamówień, jakie w sobie agregują. Główne rodzaje to fale klienckie, półkowe i kurierskie. Jak w praktyce działa fala? Opowiedział o tym szczegółowo Patryk Cichewicz, menedżer rozwoju systemów logistycznych ILS. 


Jak sprawić, by pełnowartościowe produkty jak najszybciej wróciły do sprzedaży? Politykę zwrotów i replenishment oraz wspierające operacje rozwiązania techniczne przybliżyli Krzysztof Lutrowicz, starszy menedżer rozwoju systemów logistycznych ILS, i Marcin Łapiński, menedżer operacji logistycznych ILS.


Omnichannel w świecie B2B i B2C, czyli jakie wyzwania rodzi e-commerce w połączeniu z naziemną siecią dystrybucji w automotive aftermarket, to zagadnienie, z którym zmierzył się Dariusz Łukiewicz, starszy menedżer rozwoju logistyki ILS. Jego zdaniem, dostawcy systemów IT


(WMS, ERP) nie nadążają nad rosnącym rynkiem e-commerce oraz zmianami wynikającymi z potrzeb klientów. W poszukiwaniu sposobu na połączenie różnorodnych systemów informatycznych integrujących wiele kanałów sprzedaży pomocna okazała się platforma Linker Cloud. Jej zalety przybliżył uczestnikom Daniel Kierdal, CEO Linker Cloud. Efekt współpracy z ILS to możliwość uruchomienia każdego kolejnego kanału sprzedaży w czasie 2-4 tygodni, a nie jak dotychczas – 6-12 miesięcy.
 


Redukcja etatów w dziale dostaw o dwa, zmniejszenie ilości pracy odtwórczej, zmniejszenie liczby błędów, płynność potwierdzania dostaw, skrócenie czasu wprowadzania dostaw to efekty pierwszego z projektów – wprowadzenia RPA, który usprawnił współpracę z dostawcami Inter Cars. Krzysztof Lutrowicz opowiedział również o projekcie numer dwa – przygotowaniu przez dostawców towaru według klasyfikacji stosowanej przez ILS. Efekt? Eliminacja dodatkowych transportów wewnątrzmagazynowych, zmniejszenie liczby dostaw do wstępnego sortowania gabarytów, szybsze przyjęcie dostaw do magazynu i eliminacja błędów wynikających z relokacji palet.


Jak zadbać o sprawne funkcjonowanie zaawansowanych systemów automatycznych? Stosując producencki model utrzymania ruchu. Dostawca usług UR wspiera ILS w rozwoju oprogramowania: opracowaniu modyfikacji oprogramowania oraz przygotowywania formularza SMR (Software Modification Request), zarządzaniu projektem, implementacją oraz testami nowych funkcjonalności lub modyfikacji, szkoleniu pracowników, w pozyskiwaniu danych do analiz z poszczególnych systemów, modyfikacjach mechanicznych oraz usprawnieniach. Sugeruje także zmiany systemowe, mechaniczne oraz wskazuje wąskie gardła systemu. Zdaniem Marcina Łapińskiego, zewnętrzny dostawca UR widzi instalację z innej perspektywy niż użytkownicy bezpośrednio związani z procesem. Ponadto ma doświadczenie i benchmark w stosunku do instalacji innych klientów.


Po „nasączeniu” uczestników wiedzą teoretyczną nadszedł czas na jej zderzenie z rzeczywistością. Pod przewodnictwem praktyków-pracowników centrum logistycznego wyruszyliśmy na blisko dwugodzinną wycieczkę po obiekcie. Nie brakowało szczegółowych pytań, na które odpowiadali nasi gospodarze oraz zaproszeni partnerzy wydarzenia.

Przypisy