Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

19 marca 2020

NR 4 (Lipiec 2019)

Perełka trzeciego dnia MODERNLOG. Relacja z konferencji Smart Warehouse

31

Konferencja Smart Warehouse – nowy punkt na mapie wydarzeń targów MODERNLOG – okazała się strzałem w dziesiątkę. Zamiast klasycznych prezentacji organizatorzy – firma Europa Systems i MTP – zaproponowali cztery dyskusje eksperckie. Wypełniona po brzegi przestrzeń konferencyjna jest najlepszym świadectwem, że to formuła, która doskonale uzupełniła tę targową.

 

Konferencję swoją prelekcją otworzył Krzysztof Maśny z Polish Supply Management Experts – projektu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i zakupów. Ponad 27 lat doświadczenia w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw eksperta doskonale oddała treść prezentacji, która analizowała światowe trendy w zarządzaniu łańcuchem dostaw i wskazywała czynniki wpływające na jego rozwój. Jednym z kluczowych jest bezwzględnie e-commerce. Według najnowszych badań z uwagi na rozwój tego segmentu w Wielkiej Brytanii w ciągu najbliższych 10 lat będzie potrzeba zatrudnienia aż 400 000 pracowników.

Ekspert zwrócił uwagę na niepokojący aspekt rozwoju e-commerce. – Mimo że wszyscy chcemy być ekologiczni, to jednocześnie korzystamy z dobrodziejstwa e-commerce. Dlatego rośnie liczba opakowań. Zwroty towarów to kolejne opakowania, nie mówiąc już o branży odzieżowej, gdzie 40% odesłanej przez klientów odzieży nie nadaje się do ponownej sprzedaży – podkreślał Krzysztof Maśny. Wskazał także, jak istotna jest współpraca pomiędzy dostawcą, producentem oraz operatorem. – Automatyzacji nie wprowadza się tylko dla klienta, ale też dla zysku. Obecnie najwięcej inwestuje się w automatyzację magazynów. Żeby jednak zaoszczędzić, musimy mieć dobrą analitykę – przekonywał.

IOT_SOFTWARE 

Wykład był wprowadzeniem do pierwszego panelu konferencji Smart Warehouse pt.: IOT Software. Dyskutowano o Internecie Rzeczy i kierunku, w jakim zmierza logistyka w tym zakresie. – Spotykamy się w Poznaniu, w sercu polskiej logistyki – witał uczestników Artur Olejniczak z Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytut Magazynowania i Logistyki. Eksperci podkreślali, że polskie firmy dobrze radzą sobie z dostępnymi zasobami ludzkimi w firmach, ale pracowników zaczyna coraz bardziej brakować. Wskazywali, że idea IoT oraz „smart warehouse” może być na ten problem znakomitym rozwiązaniem. Choć IoT jest stosunkowo młodą dziedziną, to według danych z 2018 r. więcej wówczas było dostępnych urządzeń IoT niż telefonów komórkowych. Nadal jednak to tylko 3,5% wszystkich maszyn na świecie. Stąd potencjał tych rozwiązań jest obiecujący. – Idea IOT to optymalizacja pracy przy zmniejszeniu kosztów oraz zapobieganie awariom, zanim one w ogóle wystąpią. To technologia, która ma przyszłość w stosunku do topniejących zasobów ludzkich – mówił Tomasz Boruta z Gebhard Polska.

Dużo miejsca podczas panelu poświęcono zbieraniu danych i ich analizie. Eksperci wskazywali na brak jednolitych standardów w IoT. – My zbieramy dane, umieszczamy je w chmurze i analizujemy. Brakuje jednolitego standardu. Każda firma wysyła dane w różnym formacie. Dlatego mam nadzieję, że standaryzacja wpłynie znacząco na rozwój IoT – mówił Łukasz Russak z HDF Polska.

Paneliści byli zgodni, że nadal w małych firmach IOT to science fiction i że to duże, globalne firmy są prekursorami Internetu Rzeczy. 

Dla nich to codzienność. Jako przykład podano rozwiązania firmy Amazon. 

– W industry 4.0, który bazuje na rozwiązaniach IoT, takie rozwiązania się sprawdzają, ale w w ekosystemie logistycznym już nie do końca, ponieważ to bardzo rozproszone środowisko – mówił Waldemar Osmólski.

TECHNOLOGIE_TRANSPORTU 

– Trendy w technologiach transportu wyznacza klient. To on wie najlepiej, czego potrzebuje. My jako specjaliści musimy pomóc mu „ubrać” ten pomysł. Tak żeby był niezawodny i wydajny, czyli po prostu smart. Technologia powinna być dobrze dobrana do procesów. Cały łańcuch dostaw musi być przemyślany i dopasowany do potrzeb – mówił Mikołaj Ruta z WDX podczas panelu dyskusyjnego poświęconego technologiom transportu, który moderowały redakcje „Nowoczesnego Magazynu” i „Logistyki a Jakość” i ich redaktorki – Anna 
Frąckowiak i Magda Libiszewska.

– Jesteśmy w stanie tak je zaprogramować, aby uszanowały kulturę pracy w danej firmie. Tak by było bezpiecznie, a działy BHP nie miały powodów do narzekań – mówił o wykorzystaniu robotów AGV Krzysztof Małek z Europa Systems. 

Nie zabrakło też pytań o najbardziej udane wdrożenia i pomysły firm zaproszonych do panelu. – Pracujemy nad takim rozwiązaniem, które umożliwi załadunek w bardzo krótkim czasie. To będzie brakujące ogniwo łańcucha dostaw. Ten system zrewolucjonizuje rynek – zapowiadał Mikołaj Ruta.

 

Konferencję Smart Warehouse prelekcją otworzył Krzysztof Maśny z Polish Supply Management Experts

SYSTEMY_SKŁADOWANIA 

Podczas konferencji nie mogło zabraknąć tematu dotyczącego systemów składowania. Jak podkreślano Polska, jest obecnie najszybciej rozwijającym się krajem w Europie Środkowo-Wschodniej w intralogistyce.

– Rynek polski dojrzewa. Staramy się minimalizować koszty składowania. To droga w stronę optymalizacji procesów, jednak nie rewolucyjna, a ewolucyjna – mówił Marek Łabęda z firmy Promag.

Eksperci podkreślali, że systemy składowania skupiają się na szybkości. Jednak kluczowe w rozwoju intralogistyki jest oprogramowanie, zintegrowany system i sterowanie. Dowodzono, że rozwinięty obszar informatyzacji pozwala identyfikować problemy magazynowe zdalnie, co ułatwia utrzymanie płynności łańcucha dostaw.

 

Pierwszą dyskusję o IoT i oprogramowaniu poprowadził Artur Olejniczak z Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytut Logistyki i Magazynowania

 

O AGV i roboty pytała uczestników panelu dyskusyjnego Ilona Miziewicz-Groszczyk z Europa Systems (fot. ML)

AGV_ROBOTY 

AGV to nadal stosunkowo nowy trend w magazynach. Jednak jak zauważyli eksperci ostatniego panelu konferencji, moderowanego przez Ilonę Miziewicz-Grozczyk z Europa Systems, zapotrzebowanie na te rozwiązania wciąż rośnie, a rynek rozwija się w szybkim tempie. – To zainteresowanie robotami AGV wynika z próby znalezienia rozwiązania problemów personalnych – mówił Jacek Zduniak 
z SSI SCHÄFER.

– Odchodzimy od ery wózków-pociągów, które jadą jasno wytyczonym szklakiem. Nadeszła era „taksówek”, które muszą często wybrać drogę alternatywną, optymalną dla szybkiego i bezpiecznego dotarcia do celu – dowodzili zgodnie paneliści.

Wskazywali jednak na ważny aspekt bezpieczeństwa tych urządzeń. – Żadne urządzenie nie jest bezpieczne, jeśli nie jest zintegrowane odpowiednio i nie ma przygotowanej analizy ryzyka – mówił Robert Jastrzębski z Europa Systems.

Z tą tezą zgodził się również Przemysław Degórski z Wobit: – Kwestia bezpieczeństwa w przypadku robotów jest kluczowa. Osoby przebywające w jego otoczeniu muszą zaufać, że urządzenie będzie zachowywać się stabilnie i przewidywalnie. Musi być wyposażone w system, który pozwoli uniknąć kolizji – przekonywał.

Konferencja Smart Warehouse zakończyła trzeci, przedostatni dzień targów Modernlog.

 

Pytania z wypełnionej po brzegi sali to dowód na zasadność wprowadzenia konferencji w takiej formule do programu targów MODERNLOG 

Przypisy