Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

19 marca 2020

NR 4 (Lipiec 2019)

MODERNLOG w duchu 4.0. Relacja z Międzynarodowych Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG

69

Międzynarodowe Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG  są jedną z młodszych imprez w wystawowym kalendarzu. Pierwsza edycja odbyła się dwa lata temu, a tegoroczna (4-7 czerwca) była trzecią z kolei. Podobnie jak rok wcześniej, dominowały automatyka i nowe technologie. Nie oznacza to, że zabrakło oferty dla amatorów tradycyjnej intralogistyki. 

Targi MODERNLOG w swym założeniu są połączeniem nowoczesności i innowacyjności z logistyką oraz szeroko pojmowanym przemysłem. Nic dziwnego, że prezentacja odbywa się równolegle z wystawą ITM Industry Europe (Innowacje Technologie Maszyny). – ITM z ofertą innowacyjnych rozwiązań w duchu Smart Industry to targi przemysłu ery cyfrowej. Ubiegły rok pokazał, że świadomość polskich przedsiębiorców dotycząca konieczności zmian powoli rośnie. Coraz większe zainteresowanie zyskują nad Wisłą robotyzacja i automatyzacja, która globalnie stanowi jeden z najbardziej rozwojowych czynników wdrożenia koncepcji Przemysłu 4.0. A targi ITM to prezentacja dobrych praktyk i pionierskich rozwiązań na rodzimym rynku – podkreśla Joanna Kucharska, dyrektor ITM Industry Europe. 

Na MODERNLOG 2019 dominowały systemy automatyczne, np. pomagające zapewnić maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej, tak w poziomie, jak i w pionie, ułatwiające pracę. Na rynku jest coraz więcej takich rozwiązań, dotyczących nie tylko samego składowania towarów, ale także monitorowania obiektów i flot czy… ułatwienia realizacji poszczególnych procesów. Nie oznacza to, że na rozwiązania tradycyjne nie ma już miejsca.  

Jazda bezobsługowa 

Wózki autonomiczne AGV (Automated Guided Vehicles) coraz śmielej wkraczają w przestrzeń magazynową, eliminując w znaczącym stopniu pracę ludzi, zwiększając bezpieczeństwo. Po zastosowaniu odpowiedniej infrastruktury, np. w postaci podajników, mogą zastąpić typowe środki transportu wewnętrznego, np. wózki widłowe. Ich kluczowym zadaniem jest bowiem bezobsługowy transport towarów pomiędzy wyznaczonymi punktami. WObit zaprezentował roboty samojezdne z rodziny MOBOT® AGV. 

FlatRunner automatycznie holuje wózki transportowe o masie do 500 kg. Ma możliwość jazdy dwustronnej oraz wykonywania obrotu wokół własnej osi. Z bazą komunikuje się poprzez Wi-Fi. Elementem wyposażenia są wysuwane trzpienie do automatycznego pobierania i odstawiania ładunku, a także wbudowany głośnik pozwalający na odtwarzanie komunikatów głosowych, jak również muzyki, co poprawia interakcję z otoczeniem oraz personelem (identyfikuje zbliżający się pojazd na podstawie słyszanej muzyki i informacji przekazywanych przez robota). Czas pracy na jednym ładowaniu baterii to ok. 12 h. 

Podobne rozwiązania prezentowali na targach przedstawiciele firmy Logis. To automatyczne wózki marki Grenzebach. Jest wśród nich model L1200S. 

To 1,2-metrowa maszyna o szerokości 430 mm mogąca transportować ładunki o wadze do 1,2 t. Prędkość poruszania się sięga 1 m/s. Michał Kawczak (Logis) poinformował nas też, że niedawno do oferty trafił również nowy Tugger T2000S, automatyczny pojazd świetnie nadający się do pełnienia funkcji magazynowego holownika, w automatycznym transporcie towarów na trasach wewnętrznych. Opcjonalnie oferowany jest z systemem automatycznego sprzęgania.  

Do grupy maszyn AIV (Autonomous Intelligent Vehicle) należy ES Smart, produkt Europa Systems. Robert Jastrzębski (Europa Systems) zwraca uwagę m.in. na to, że pojazd nie wymaga modernizacji przestrzeni obszaru roboczego zakładu oraz programowania dokładnej ścieżki przejazdu. Potrafi planować alternatywne trasy, działa w bardzo dynamicznych środowiskach, bezpiecznie pracuje wśród ludzi. W zależności od wybranych akcesoriów może transportować skrzynie, kartony, kuwety. Udźwig wynosi 130 kg, prędkość transportowa 1,8 m/s. ES Smart po naładowaniu baterii jest w stanie pracować nieprzerwanie ok. 13 h. 

 

FlatRunner automatycznie holuje kilkusetkilogramowe wózki transportowe. Ma możliwość jazdy dwustronnej oraz wykonywania obrotu wokół własnej osi (fot. MJ)

 

Nowość stanowi automatyczny regał windowy Modula Slim (Baumalog jest autoryzowanym dilerem włoskiej marki Modula). Zajmuje tylko 3 m² powierzchni i może mieć do 7 m wysokości (fot. MJ)

Składowi sojusznicy     

Wśród mniej lub bardziej zautomatyzowanych regało...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy