Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

19 marca 2020

NR 4 (Lipiec 2019)

MODERNLOG w duchu 4.0. Relacja z Międzynarodowych Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG

31

Międzynarodowe Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG  są jedną z młodszych imprez w wystawowym kalendarzu. Pierwsza edycja odbyła się dwa lata temu, a tegoroczna (4-7 czerwca) była trzecią z kolei. Podobnie jak rok wcześniej, dominowały automatyka i nowe technologie. Nie oznacza to, że zabrakło oferty dla amatorów tradycyjnej intralogistyki. 

Targi MODERNLOG w swym założeniu są połączeniem nowoczesności i innowacyjności z logistyką oraz szeroko pojmowanym przemysłem. Nic dziwnego, że prezentacja odbywa się równolegle z wystawą ITM Industry Europe (Innowacje Technologie Maszyny). – ITM z ofertą innowacyjnych rozwiązań w duchu Smart Industry to targi przemysłu ery cyfrowej. Ubiegły rok pokazał, że świadomość polskich przedsiębiorców dotycząca konieczności zmian powoli rośnie. Coraz większe zainteresowanie zyskują nad Wisłą robotyzacja i automatyzacja, która globalnie stanowi jeden z najbardziej rozwojowych czynników wdrożenia koncepcji Przemysłu 4.0. A targi ITM to prezentacja dobrych praktyk i pionierskich rozwiązań na rodzimym rynku – podkreśla Joanna Kucharska, dyrektor ITM Industry Europe. 

Na MODERNLOG 2019 dominowały systemy automatyczne, np. pomagające zapewnić maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej, tak w poziomie, jak i w pionie, ułatwiające pracę. Na rynku jest coraz więcej takich rozwiązań, dotyczących nie tylko samego składowania towarów, ale także monitorowania obiektów i flot czy… ułatwienia realizacji poszczególnych procesów. Nie oznacza to, że na rozwiązania tradycyjne nie ma już miejsca.  

Jazda bezobsługowa 

Wózki autonomiczne AGV (Automated Guided Vehicles) coraz śmielej wkraczają w przestrzeń magazynową, eliminując w znaczącym stopniu pracę ludzi, zwiększając bezpieczeństwo. Po zastosowaniu odpowiedniej infrastruktury, np. w postaci podajników, mogą zastąpić typowe środki transportu wewnętrznego, np. wózki widłowe. Ich kluczowym zadaniem jest bowiem bezobsługowy transport towarów pomiędzy wyznaczonymi punktami. WObit zaprezentował roboty samojezdne z rodziny MOBOT® AGV. 

FlatRunner automatycznie holuje wózki transportowe o masie do 500 kg. Ma możliwość jazdy dwustronnej oraz wykonywania obrotu wokół własnej osi. Z bazą komunikuje się poprzez Wi-Fi. Elementem wyposażenia są wysuwane trzpienie do automatycznego pobierania i odstawiania ładunku, a także wbudowany głośnik pozwalający na odtwarzanie komunikatów głosowych, jak również muzyki, co poprawia interakcję z otoczeniem oraz personelem (identyfikuje zbliżający się pojazd na podstawie słyszanej muzyki i informacji przekazywanych przez robota). Czas pracy na jednym ładowaniu baterii to ok. 12 h. 

Podobne rozwiązania prezentowali na targach przedstawiciele firmy Logis. To automatyczne wózki marki Grenzebach. Jest wśród nich model L1200S. 

To 1,2-metrowa maszyna o szerokości 430 mm mogąca transportować ładunki o wadze do 1,2 t. Prędkość poruszania się sięga 1 m/s. Michał Kawczak (Logis) poinformował nas też, że niedawno do oferty trafił również nowy Tugger T2000S, automatyczny pojazd świetnie nadający się do pełnienia funkcji magazynowego holownika, w automatycznym transporcie towarów na trasach wewnętrznych. Opcjonalnie oferowany jest z systemem automatycznego sprzęgania.  

Do grupy maszyn AIV (Autonomous Intelligent Vehicle) należy ES Smart, produkt Europa Systems. Robert Jastrzębski (Europa Systems) zwraca uwagę m.in. na to, że pojazd nie wymaga modernizacji przestrzeni obszaru roboczego zakładu oraz programowania dokładnej ścieżki przejazdu. Potrafi planować alternatywne trasy, działa w bardzo dynamicznych środowiskach, bezpiecznie pracuje wśród ludzi. W zależności od wybranych akcesoriów może transportować skrzynie, kartony, kuwety. Udźwig wynosi 130 kg, prędkość transportowa 1,8 m/s. ES Smart po naładowaniu baterii jest w stanie pracować nieprzerwanie ok. 13 h. 

 

FlatRunner automatycznie holuje kilkusetkilogramowe wózki transportowe. Ma możliwość jazdy dwustronnej oraz wykonywania obrotu wokół własnej osi (fot. MJ)

 

Nowość stanowi automatyczny regał windowy Modula Slim (Baumalog jest autoryzowanym dilerem włoskiej marki Modula). Zajmuje tylko 3 m² powierzchni i może mieć do 7 m wysokości (fot. MJ)

Składowi sojusznicy     

Wśród mniej lub bardziej zautomatyzowanych regałowych były systemy oferowane przez Baumalog. Do sztandarowych produktów należą MonoTower i TwinTower przeznaczone do składowania arkuszy blach, prętów, profili, rur i innych artykułów o dużych gabarytach oraz masie. Mogą być łączone w duże systemy pozwalające na składowanie nawet kilkuset ton stali i tworzyć element linii technologicznych. Oszczędność powierzchni magazynowej sięga 80%. Marcin Kozłowski (Baumalog) zwraca uwagę na łatwy i szybki dostęp do składowanych materiałów i narzędzi, na skrócenie czasu operacji logistycznych. Podkreśla, jak ważny jest wzrost poziomu bezpieczeństwa w magazynowaniu oraz integracja z systemami klasy WMS, ERP. Nowość stanowi automatyczny regał windowy Modula Slim (Baumalog jest autoryzowanym dilerem włoskiej marki Modula), który wyróżnia kompaktowy rozmiar i uniwersalność. Regały te służą głównie do składowania artykułów drobnych i lekkich (sprawdzają się m.in. jako magazyny części zamiennych, narzędzi i komponentów). Modula Slim zajmuje tylko 3 m² powierzchni i może mieć do 7 m wysokości. Na swoich półkach jest w stanie pomieścić do 25 t artykułów, a dodatkową zaletą jest prosty montaż, co pozwala, w razie konieczności, na szybką zmianę lokalizacji (maks. 2 dni). 

Półautomatyczny system składowania Upmoviom służy natomiast np. do przechowywania relatywnie długich elementów, m.in. prętów. – Długie pręty można przechowywać na przestrzeni o połowę mniejszej w porównaniu do ręcznego systemu magazynowania. System ten zapewnia poj. magazynową od 5 do 8 przedziałów plus dwa dodatkowe przedziały na najwyższych poziomach. Przepływ informacji następuje automatycznie – wyjaśniano na stoisku firmy Awexim. Udostępnianie ładunku odbywa się półautomatycznie (operacja wprowadzania ładunku i jego pobierania trwa ok. 30 sek.). 

Pomocne w kompletacji… 

Kompletacja, zwłaszcza w czasie szybkiego rozwoju e-commerce, staje się kluczową operacją magazynową. Powodzeniem cieszą się też urządzenia do paletyzacji lub pracy na stacjach pakowania. Elementem inteligentnych systemów magazynowych tego rodzaju mogą być ręczne skanery ProGlove. Dostawcy urządzenia (produkt prezentowano na stoisku Wanzl) wyjaśniają, że można przy jego pomocy skanować towary i identyfikować narzędzia. – Automatycznie rozpoznają przedmioty trzymane przez pracownika i sygnalizują, jeśli są to niewłaściwe podzespoły lub są one montowane w nieodpowiedniej kolejności. Wbudowane sensory mogą też pokazać napięcie czy ostrzec przed zbyt wysoką temperaturą – podkreślano na stoisku. Rozwiązanie znalazło już zastosowanie np. przy produkcji aut Škoda. – Inteligentna rękawica ProGlove pozwala im pracować szybciej, wydajniej i praktycznie bezbłędnie. Idealnie nadaje się do produkcji seryjnej i jest już stałym elementem naszego wyposażenia – mówił Jiri Cee (ŠKODA Logistics). Do dotychczasowego modelu, ProGlove MARK One S, dołączył niedawno nowy – MARK 2. Można go podłączyć do takich urządzeń, jak tablety, smartwatche lub terminale (przez Bluetooth Low Energy). Moduł oferuje rozszerzony zasięg skanowania (do 150 cm), a dzięki regulowanym opcjom sprzężenia zwrotnego, w tym sygnałom akustycznym, wibracjom i diodom LED z tyłu dłoni, użytkownicy nie muszą stale sprawdzać etapów procesu na monitorze sterującym. Wśród innych zalet MARK 2 dostawca wymienia wydłużoną żywotność baterii do 15 godzin. MARK2 jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami ProGlove i Access Point One S. 

Kolejnym z systemów wspomagających kompletację jest Pick 2 Light. Piotr Bogucki z Lean Technology poinformował nas, że wprowadzono niedawno tzw. zestaw startowy Pick 2 Light. Składa się z 20 czujników, komputera, oprogramowania itp. Walorem jest łatwość montażu, system można uruchomić w zaledwie kilkadziesiąt minut. 

 

W urzeczywistnianiu idei Przemysłu i Logistyki 4.0 wydatnie pomagają wszelkiego rodzaju podnośniki czy manipulatory. Stoisko ID Lifting (fot. MJ)

 

Automatyzacja nie oznacza śmierci tradycyjnych systemów składowania. Na stoisku Provost Polska podkreślano, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się np. różnego rodzaju antresole magazynowe (fot. MJ)

 

Automatyzacja nie oznacza śmierci tradycyjnych systemów składowania. Na stoisku Provost Polska podkreślano, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się np. różnego rodzaju antresole magazynowe (fot. MJ)

Wiedzieć, strzec i działać

– Nowoczesny magazyn to bezpieczny magazyn – podkreśla Mikołaj Dulęba z Data System. Wśród usług przeznaczonych m.in. do monitoringu wózków widłowych są też takie, które mają zastosowanie także w przypadku kontenerów czy przestrzeni magazynowych wymagających np. monitoringu temperatury. Do funkcjonalności DS Forklift należy „namierzanie” i analizowanie (dokładna lokalizacja każdego z wózków przekazywana jest na spersonalizowaną mapę obiektów). Monitorowanie pracy maszyn za pomocą systemu GPS odbywa się na bieżąco, możliwe jest śledzenie floty w trybie online. DS. Forklift może zastąpić różne narzędzia ewidencyjne, ponieważ pozwala na ewidencję czasu pracy poszczególnych operatorów oraz urządzeń. Informuje jednocześnie o ewentualnych uszkodzeniach i wypadkach. Odpowiednie parametry przesyłane są do aplikacji. Aplikacja współpracująca z systemem daje możliwość dokładnego śledzenia operatorów w ustalonych wolumenach czasu, także z perspektywy poszczególnych wózków. Mikołaj Dulęba poinformował nas też o nowej funkcjonalności systemu monitorowania wózków. Chodzi o monitoring baterii. – Na baterii umieszczamy specjalny chip, który pozwala informować o tym, kiedy i przez kogo bateria została wyjęta z wózka, jaki był poziom jej naładowania itp. To wszystko pozwala optymalizować gospodarowanie bateriami, ograniczyć zbędne przerwy w pracy maszyn spowodowane np. właśnie zbyt szybką wymianą baterii – tłumaczy nasz rozmówca. 

Na MODERNLOG 2019 promowano też m.in. STILL neXXt fleet, portal online stworzony do optymalizacji floty wózków. Gromadzi wszystkie istotne dane dotyczące floty i poszczególnych wózków. Składa się z kilku aplikacji, m.in. Fleet Overview, zapewniającej użytkownikowi podgląd całej floty wózków (takie informacje jak np. typ wózka, rok produkcji, status własności, numer seryjny, przynależność do danej floty, a także lokalizacja), wszystkie najważniejsze dokumenty dotyczące wózków, takie jak np. wybrana konfiguracja, specyfikacja techniczna czy instrukcja obsługi (można w razie potrzeby pobrać wygodnie z poziomu aplikacji).

Jest też COST Reporting, aplikacja umożliwiająca szczegółowy przegląd wszystkich kosztów związanych z flotą, takich jak np. finansowanie, leasing, wynajem, koszty konserwacji i napraw lub ubezpieczenie. Na życzenie użytkownik może otrzymywać ostrzeżenia lub powiadomienia, gdy przekroczone zostaną indywidualnie określone limity. W bieżącej eksploatacji maszyn nie do przecenienia jest też aplikacja Maintenance Control (zestawienie wszystkich wyznaczonych terminów konserwacji i przeglądów floty wózków, automatyczne informowanie o nadchodzących lub spóźnionych terminach, takich jak np. kontrola FEM/UDT) czy Fleet Usage (analizuje wszystkie dane zebrane w wózku, takie jak wykorzystanie wózka, tryb jazdy i procesy podnoszenia/opuszczania, i porównuje je na życzenie z innymi wózkami z innych lokalizacji), jak i KPI Monitor (można analizować istotne, zdefiniowane wcześniej parametry i przedstawiać je wizualnie na diagramach). Na podstawie danych z dowolnie wybieranych okresów można długofalowo obserwować i analizować wartości porównawcze.

Przypisy