Dołącz do czytelników
Brak wyników

DODATEK SPECJALNY: CASEBOOK 2021

13 grudnia 2021

NR 6 (Listopad 2021)

Łańcuch dostaw w Chorwacji. Turystyka wyzwala zmienność popytu

0 243

Łańcuchy dostaw firm zajmujących się m.in. dystrybucją FMCG na rynku chorwackim znajdują się pod olbrzymią presją zmienności popytu. W sezonie muszą zaspokoić popyt kilkukrotnie większe w stosunku do standardowego okresu.

Dla Chorwacji turystyka stanowi bardzo ważną gałąź gospodarki, generując ok. 20% PKB kraju i dając zatrudnienie znacznej części pracowników. Kraj ten jest jednym z najchętniej wybieranych kierunków wakacyjnych Polaków. Sektor ten charakteryzuje jednak wysoka zmienność popytu, mającego swój szczyt w okresie letnim, w którym kumulują się wyjazdy, a tym samym drastycznie rośnie popyt na wszelkiego rodzaju dobra konsumpcyjne. 
Jednym z kluczowych operatorów tego łańcucha dostaw jest firma Orbico d.o.o, będąca częścią Orbico Group. Firma jest międzynarodowym dystrybutorem dóbr szybkozbywalnych oraz usługodawcą logistycznym oferującym szeroki zakres usług logistycznych. Group operuje na 20 rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, dysponuje powierzchnię magazynową ponad 200 tys. m² i flotą ponad 1000 aut dostawczych, zatrudniając w obszarze logistyki ponad 2000 pracowników. W Polsce spółka operuje z dwóch centrów logistycznych o łącznej powierzchni ponad 30 tys. m². Skala działalności spółki w Chorwacji obejmuje ponad 50 tys. m² oraz ponad 300 pracowników.

POLECAMY

Logistyczna Chorwacja

Od strony logistycznej Chorwacja jest dość skomplikowanym i operacyjnie wymagającym środowiskiem. Kluczowe są kształt samego kraju, dość duża odległość pomiędzy północą a południem (z częścią bardziej uprzemysłowioną kraju na północy) oraz wieloma wyspami. Na ten obraz dodatkowo nakłada się efekt sezonowości, postrzegany w dwóch aspektach: zarówno okresowego wzrostu ilości zamówień w danym punkcie sprzedaży, jak i tymczasowego otwierania się wielu punktów sprzedaży prowadzących działalność tylko w sezonie wakacyjnym.
Standardy rynkowe z kolei w zakresie oczekiwanego czasu składania zamówień oraz czasów dostaw do klientów nie odbiegają od sytuacji w Polsce. Większość kanałów sprzedaży oczekuje możliwości składania zamówień do 16:00–18:00, przy jednoczesnym zapewnieniu dostaw następnego dnia roboczego na znacznej części terytorium kraju. Oznacza to, że obsługa logistyczna ma bardzo niewielki margines czasu na przygotowanie zamówień od momentu ich wpłynięcia.
Oprócz aspektu operacyjnego Chorwacja jest również wymagająca od strony administracyjnej. Większość miast i gmin ma określone limity czasowe, do których zawężona jest możliwość wykonania dostawy, oraz konieczne jest uzyskanie specjalnych pozwoleń, co wymaga dodatkowych zasobów i czasu, a co ostatecznie wpływa na zwiększenie kosztów operacji. 

Organizacja łańcucha dostaw 

Łańcuch dostaw zorganizowany jest w oparciu o sieć centrów dystrybucyjnych oraz lokalizacji cross-dockowych. Centra dystrybucyjne Orbico znajdują się w miejscowości Ivanić Grad na północy kraju...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy