Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

1 kwietnia 2021

NR 2 (Marzec 2021)

Jak opakować e-commerce? Relacja z Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych online w Centrum Logistycznym 3LP

25

Czy temat poruszany w prezentacji warto rozwinąć w formie dłuższego szkolenia – to jedna z kwestii, o którą dopytujemy podczas wydarzeń organizowanych przez redakcję. Prawie 200 pytań zadanych w czasie 20. edycji Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych niejako odpowiada samo za siebie i podpowiada nam, że odsłona ta była po brzegi zapakowana wartościowymi treściami.

75 000 m² powierzchni, 6000 artykułów, 20 000 paczek w ciągu jednego dnia, 1,5 mln zamówień rocznie to tylko niektóre z zawrotnych liczb związanych z Centrum Logistycznym 3LP w Siechnicach – jednym z najbardziej zautomatyzowanych centrów logistycznych specjalizujących się w obsłudze e-commerce w Polsce, które odwiedziliśmy w ramach 20. edycji Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych. Tym razem, wirtualnie, przywitało nas dwóch gospodarzy – firma 3LP i jej największy klient IKEA GROUP Polska, którzy współpracują w formule B2B w ramach magazynu centralnego nastawionego na dostawy paczkowe.  
Czego tym razem dowiedzieli się uczestnicy? W dwóch blokach przeszliśmy przez wiele aspektów charakterystycznych dla centrum logistycznego obsługującego e-zamówienia. Pierwszy segment przybliżył uczestników do nieodzownej części e-commerce, która często przysparza wiele problemów – do opakowań. Przejrzeliśmy je od strony klienta, planowania wymiarów, wyglądu, a także ich funkcjonowania w systemie magazynowym. W drugiej części krążyliśmy po tematach operacji magazynowych, ich automatyzacji i otoczki IT.

POLECAMY

Czy opakowania to never ending story? 

Jak pogodzić ze sobą perspektywę klienta i pozytywny wpływ na środowisko w jednym opakowaniu? Jakie usprawnienia pozwolą zachować balans między prawidłowym zabezpieczeniem produktu a opakowaniem wpisującym się w założenia zrównoważonego rozwoju? Od tych właśnie tematów rozpoczęliśmy pierwsze tegoroczne warsztaty. Tomasz Kuliga, ESP Parcel Manager PL IKEA Group, rozwinął wątek aktywnej współpracy z 3LP w kontekście optymalizacji stosowanych opakowań. Przedstawił, jak cross funkcyjne warsztaty, z udziałem 3LP, pozwoliły w szerszym gronie podejść do tematyki opakowań różnorodnego asortymentu i bezpośrednio przyczyniły się do zmniejszenia kosztów, uszkodzeń transportowanych towarów przy jednoczesnej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju i uwzględnieniu customer voice. Na podstawie case study pokazał, jak IKEA ograniczyła użycie wypełniacza, jak zastosowała nowe rozwiązania służące dostosowaniu opakowań do artykułów wrażliwych i w jaki sposób sprawdziły się nowe systemy pakowania towarów gabarytowych – Pakcksize. 
 

Tomasz Kuliga z IKEA rozwinął wątek aktywnej współpracy z operatorem logistycznym w kontekście optymalizacji stosowanych opakowań

 

Temat opakowań dopełnił Piotr Streker z 3LP – opowiedział o optymalizacji opakowań i jej wpływie na prowadzone w CL operacje

 

Grzegorz Pikor, menedżer Wydziału IT 3LP, opowiedział o koncepcji i działaniu cyfrowego menedżera


Temat opakowań dopełnił Piotr Streker, Business Solution Manager 3LP. W głównej mierze poruszył on problematykę optymalizacji opakowań i jej wpływu na prowadzone w magazynie operacje. Nie zabrakło konkretnych przykładów usprawnień z zakresu pakowania: kartony bigowane, etykiety SSCC, kartony z dnem automatycznym czy proces załadunku z wykorzystaniem automatycznego przenośnika taśmowego. Pojawiło się również dużo liczb: 500 godzin zaoszczędzonych miesięcznie dzięki automatycznym kartonom, 26 000 kg papieru mniej dzięki redukcji zużycia wypełniacza, wyeliminowanie 700 palet jednorazowych, 200 kg folii stretch i 7 aut dziennie z pomocą automatycznego załadunku, a także redukcja niezasadnych reklamacji o 70%. 

Cyfrowy menedżer

Grzegorz Pikor, menedżer Wydziału IT 3LP, rozpoczął wystąpienie od przedstawienia zasad działania cyfrowego menedżera. Wśród zastosowanych rozwiązań pojawiła się m.in. mapa cieplna pobrań, której idea polega na monitorowaniu częstotliwości kompletacji z lokalizacji magazynowych, a także ekran bezczynności stacji, który eliminuje konieczność fizycznej kontroli stanowisk kompletacyjnych. Omówione studia przypadków dotyczyły tzw. ekranów zapasu i przyjęcia, których implementacja w znacznym stopniu wyeliminowała korespondencję e-mailową kierowaną do pracowników przyjęcia w temacie dostępności towaru i statusu realizacji dostaw. Z kolei ekran konsolidacji, jednoznacznie pokazujący kolejność zamówień do realizacji, przyczynił się do redukcji czasu składania zamówienia o 59%, przy wzroście liczby konsolidowanych zamówień.  
Więcej o WMS i o tym, że Warto Mieć Strategię, przekazał uczestnikom Mariusz Puto, general manager Mantis Polska. Podczas prezentacji wspomniano nie tylko o wyzwaniach, jakie stoją przed logistyką magazynową, ale również o wyróżnikach systemu WMS przeznaczonego dla e-commerce. Jako główne zadania systemu szytego na miarę dla magazynu e-commerce pojawiły się m.in. możliwość obsługi różnorodnych strategii alokacji towaru do zbiórki, integracja z automatyką magazynową o różnym stopniu zaawansowania i wydajności, np. shuttle, pick to light, sortery, układnice, regały typu leanlift, obsługa procesu pakowania towarów, czy integracja z kurierami i firmami transportowymi. Szczególnie istotnym punktem w przypadku centum 3LP było dostosowanie algorytmu działania systemu WMS, który po aktualizacji mógł automatyczne przypisywać zadania z wykorzystaniem Schedulera i wave picking. 
 

O tym, że Warto Mieć Strategię, czyli jakie funkcje powinien mieć WMS przeznaczony dla e-commerce, opowiedział Mariusz Puto z Mantis Polska

 

Łukasz Kobus z WDX opowiedział o tym, jak wózkiem systemowym można obsłużyć zróżnicowane ładunki, których nie brakuje również w Centrum Logistycznym 3LP

 

Michał Witczak z ISL przedstawił, jak regały automatyczne sprawdzają się w obsłudze e-commerce


Magazyn nie mógłby funkcjonować bez sprzętu, dlatego również on został ujęty podczas Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych. Łukasz Kobus, dyrektor produktu WDX, opowiedział o tym, jak wózkiem systemowym można obsłużyć zróżnicowane ładunki, których nie brakuje również w Centrum Logistycznym 3LP. Przybliżył tematykę wózków wąskokorytarzowych – VNA, ich rodzajów i ich wpływu na wydajność oraz możliwość kompletacji z każdego poziomu składowania. Mniej maszyn, oszczędność energii elektrycznej, mniejsza liczba ludzi zaangażowanych w proces, mniejsze wykorzystanie przestrzeni czy krótszy czas wykonywania operacji zostały wymienione jako korzyści wypływające z zastosowania wózków systemowych. Prowadzący wspomniał również o zaletach płynących z integracji omawianego sprzętu z systemem nadrzędnym WMS, który zapewnia niezwykłą efektywność dojazdu do konkretnej adresacji. 
W najbardziej zautomatyzowanych centrach logistycznych specjalizujących się w obsłudze e-commerce nie sposób nie wspomnieć o automatyce. Przewijała się ona podczas całych warsztatów, ale temat domknął Michał Witczak, kierownik projektów ISL Innowacyjne Systemy Logistyczne. Zróżnicowane gabaryty towarów, szybka realizacja zwrotów, brak miejsca czy zmiany trendów to tylko niektóre z wyzwań, które e-commerce narzuca magazynom, a z którymi na co dzień radzi sobie automatyka. Jako przykład wdrożenia w 3LP podano dostarczenie ośmiu regałów automatycznych Lean-Lift, składających się na 32 000 lokacji magazynowych, a przeznaczonych do składowania towarów drobnych. Regały Lean-Lift oprócz oszczędności miejsca i kosztów oraz wykorzystania wysokości magazynu zapewniły większe bezpieczeństwo i ergonomiczne warunki dla użytkownika. 
Pod koniec, w sesji pytań i odpowiedzi, gospodarze warsztatów stanęli przed nie lada wyzwaniem i odpowiedzieli na zalewające czat pytania. Czy w jednej paczce można umieścić towary zwykłe i wrażliwe? Jaki dostawca zapewnia opakowania z regulowaną wysokością? Jakiej ekologicznej taśmy używa się w IKEA Group? Co zrobić, gdy skompletowane zamówienie odbiega od standardowych modeli pakowania? Ile zamówień realizuje jeden pracownik w ciągu dnia? Na jakiej podstawie system ustala rodzaj opakowania? Można by tak wymieniać bez końca. Zaciekawieni? W takim razie widzimy się podczas kolejnej edycji!

Przypisy