Cyberbezpieczeństwo logistyki

BEZPIECZEŃSTWO

Jeszcze kilka lat temu w rozmowach o branżach, które są najbardziej narażone na cyberataki, rzadko wspominało się o sektorze Transport – Spedycja – Logistyka (TSL). Na celowniku cyberprzestępców najczęściej znajdowały się firmy zajmujące się finansami, bankowością czy ochroną zdrowia. W obliczu aktualnych zagrożeń związanych z sytuacją geopolityczną oraz przeniesieniem się wielu biznesów do sieci znacząco wzrosło ryzyko ataków hakerskich na logistykę.

Już w marcu 2022 r. eksperci „Financial Times” alarmowali, że atak Rosji na Ukrainę będzie miał ogromny wpływ na światowe zapasy żywności. Jak podaje UN Comtrade (United Nations International Trade Statistics Database), oba kraje razem odpowiadają za 10% globalnych dostaw zboża, 13% dostaw kukurydzy i przeszło 50% oleju słonecznikowego. Sytuacja stała się na tyle poważna, że przyciągnęła uwagę nie tylko rządów i organizacji międzynarodowych, ale również cyberprzestępców, którzy dostrzegli swoją szansę w atakach na sektor rolniczy, a więc także na łańcuchy logistyczne. Ryzyka wynikające z cyberzagrożeń są ogromne. 

Sektor TSL stał się coraz częstszym celem cyberataków. Jednym z najgłośniejszych takich incydentów był atak wirusa Petya przeprowadzony w 2017 r. Atak najmocniej uderzył w duńską firmę transportową Maersk – największego na świecie operatora morskiego transportu kontenerowego. Systemy i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy