Dołącz do czytelników
Brak wyników

AKTUALNOŚCI

27 marca 2018

Optymizm wśród polskich eksporterów i importerów

0 262
78% polskich eksporterów i importerów oczekuje, że ich obroty handlowe wzrosną w 2018 roku - wynika z międzynarodowego badania opinii firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową.

Badanie opinii firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową przeprowadzono na zlecenie banku HSBC przez agencję badawczą Kantar. 

POLECAMY

Wynik ten  plasuje przedsiębiorców „znad Wisły” na pierwszym miejscu wśród firm z Unii Europejskiej, które wzięły udział w badaniu. W ujęciu globalnym Polska zajęła 10. pozycję pod względem poziomu optymizmu wśród firm prowadzących handel zagraniczny. Większymi optymistami niż polskie firmy okazaly się przedsiębiorstwa z Bangladeszu, Indii, Tajlandii, Wietnamu, Chin, Malezji, Meksyku, Argentyny i Turcji. 

Pytani o powody ich optymistycznego nastawienia, polscy eksporterzy i importerzy najczęściej wskazywali na wzrost popytu na ich towary i usługi wśród konsumentów i klientów biznesowych (39%), spadające koszty transportu i logistyki (27%) oraz korzystną sytuację gospodarczą (26%). 

Jedna czwarta rodzimych respondentów wskazała dodatkowo na rosnące wykorzystanie technologii.

Rynki przyszłości

Poproszeni o wskazanie najbardziej obiecujących kierunków rozwoju biznesu w perspektywie 3-5 lat, polscy eksporterzy i importerzy wskazywali najczęściej na Niemcy (24%) oraz Francję (11%).

Polskie firmy nie różnią się pod tym względem od eksporterów i importerów z innych krajów, którzy największych szans na rozwój obrotów również upatrują w wymianie  handlowej ze swoimi sąsiadami. Po zbudowaniu silnej pozycji na krajowym „podwórku”, próbują swoich sił na rynkach z tego samego regionu, gdzie bliskość geograficzna i kulturowa działa na ich korzyść, a ewentualne niepowodzenie może być mniej bolesne niż porażka na odległych rynkach. Na rynku widocznych jest coraz więcej przykładów firm, które osiągnąłwszy silną pozycję w najbliższym sąsiedztwie Polski, Europie Środkowo-Wschodniej, stawiają obecnie na rozwój w Europie Zachodniej, gdzie upatrują dla siebie szans rozwoju biznesu. Dla wielu z nich budowa rozpoznawalności mareki w tej części Starego Kontynentu to kolejny krok na drodze do budowania globalnej marki - mówi Piotr Winnicki, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu w HSBC Bank Polska S.A. 

Ważnym elementem strategii Grupy Wielton jest ekspansja zagraniczna. Unikalny model biznesowy Grupy polega na budowaniu globalnej skali biznesu poprzez przejmowanie silnych lokalnych marek. Wielton działa jako...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy