Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

17 marca 2020

NR 3 (Maj 2019)

Nie marnotrawiliśmy czasu. Relacja z VIII Ogólnopolskich Warsztatów Szefów Logistyki Logdays 2019

28

Świeżo po kolejnej, ósmej edycji LogDays wracamy do Was z gorącymi wrażeniami. Jest o czym opowiadać, bo w tym roku przyprawiliśmy warsztaty nowością – nasi trenerzy uczyli i radzili „po godzinach”.

15-16 maja br. po raz kolejny spotkaliśmy się w malowniczej scenerii FOLWARKU Łochów. Hasłem przewodnim ósmej edycji Logdays była nieskończoność problemów w logistyce, ich diagnoza i recepta z rozwiązaniem popłynęły więc prosto od naszych ekspertów w ramach nowej konsultacyjnej formuły warsztatów. Nie zabrakło też praktycznych ćwiczeń i case’ów „z życia wziętych”. O czym rozmawialiśmy?
Agata Horzela, menedżer ds. standardów GS1 w TSL GS1 Polska, oraz Marta Cudziło, ekspertka w zakresie zarządzania zapasami oraz optymalizacji łańcuchów dostaw w Instytucie Logistyki i Magazynowania, radziły, gdzie znaleźć wiarygodne dane na temat punktów dostaw. Ich warsztat dotyczył projektu budowy globalnej bazy danych, która będzie gromadzić i udostępniać w różnej formie informacje o punktach dostaw.

Łańcuch dostaw to lokalizacje – wiele punktów nadania i odbioru ładunków, należących do różnych, współpracujących firm. Wiedza na temat warunków funkcjonowania tych lokalizacji w dużej mierze warunkuje skuteczność procesów planowania i realizacji dostaw, jest ważna dla każdego uczestnika łańcucha dostaw. Ekspertki mówiły o niezbędnych informacjach, jakie powinny opisywać lokalizacje dostaw, tak by były one przydatne zarówno dla dyspozytora planującego trasę, jak i dla kierowcy realizującego zlecenie transportowe. 

Informacje na rynku automatyzacji magazynowej rozchodzą się w mgnieniu oka. Jak twierdzi Robert Lubandy, doradca logistyczny i właściciel Lubandy.Logistic.Services, shuttle to lekarstwo na wszystko i dla każdego, kto chce wejść w biznes dostaw internetowych. Podczas swojego warsztatu pokazał, jak stworzyć założenia do implementacji tego systemu. 

Czy konflikt można rozebrać na elementy pierwsze? Co pozwala na jego szybsze rozwiązanie? Krzysztof Bobiński i Michał Lewandowski z TeamPartners zaprezentowali narzędzie, które pomaga praktycznie radzić sobie w sytuacji konfliktu. Na wszelkie „zgrzyty” w zespołach logistyków spojrzeliśmy z nowej perspektywy, ułatwiającej zrozumienie interesów i potrzeb drugiej strony.

Z marnotrawstwem w procesie mamy do czynienia wówczas, gdy wykonywane czynności nie przynoszą wartości dodanej z punktu widzenia klienta, a tak cenne zasoby jak moce przerobowe pracowników, czas i powierzchnia magazynowa są niedostatecznie wykorzystywane. Warsztat Beaty Nowaczyk, prezes REFA Wielkopolska, pokazał na przykładach, jak identyfikować marnotrawstwo i jak mu zapobiegać. Podczas swojego drugiego warsztatu Beata Nowaczyk mówiła o tym, w jaki sposób ustala się nakład transportu związany z określonym projektem i jak na tej podstawie określić niezbędne inwestycje logistyczne, zapotrzebowanie na personel oraz dane do kalkulacji. W kalkulacji wyrobu uwzględnia się na ogół w sposób bardzo dokładny bezpośrednie koszty materiałowe, osobowe i maszynowe. Związany z projektem nakład logistyczny jest przy tym często niedoceniany.

 

Agata Horzela oraz Marta Cudziło radziły, gdzie znaleźć wiarygodne dane na temat punktów dostaw

 

Robert Lubandy pokazał, jak stworzyć założenia do implementacji systemu shuttle\

 

Krzysztof Bobiński i Michał Lewandowski z TeamPartners zaprezentowali narzędzie, które pomaga praktycznie radzić sobie w sytuacji konfliktu

 

Beata Nowaczyk, prezes REFA Wielkopolska, pokazała na przykładach, jak identyfikować marnotrawstwo i jak mu zapobiegać

 

Małgorzata Michalik, CEO go-pack.pl, interim manager, pokazała, co jest kluczowe w kalkulowaniu, planowaniu i wdrożeniu opakowań zwrotnych oraz jakie mogą być konsekwencje zaniedbań w tych obszarach.

Uczestnicy dowiedzieli się, na jakim etapie wdrażania nowego projektu należy zainteresować się tematem opakowań zwrotnych, żeby planowany budżet zabezpieczał przyszłe wydatki. 

Wybór dostawcy to bardzo skomplikowany proces – wiążemy się przecież z kimś najczęściej na wiele lat. Uczestnicy warsztatu Jacka Jarmuszczaka, global category managera w Grupie Danfoss, dowiedzieli się, jak przeprowadzić analizę kosztową oraz jak ocenić dostawcę pod kątem jego możliwości, kompetencji i doświadczenia. Drugi warsztat Jacka Jarmuszczaka poświęcony był automatyzacji procesu zamówień i dostaw produktów z grupy C. Kupiec spędza średnio 4,5 godziny dziennie na powtarzających się czynnościach. W jaki sposób zmniejszyć pracochłonność procesowania zakupów? Uczestnicy krok po kroku przeszli przez proces automatyzacji zarządzania zakupami grupy C.

Dlaczego Power BI jest obecnie numerem jeden na rynku narzędzi do analityki biznesowej? Na swoim warsztacie Kamil Cholewka, analityk logistyczny DGS Poland i Jakub Nowosad, dyrektor Centrum Dystrybucji DGS Poland, opowiedzieli o tym, jak odnaleźć się w gąszczu danych i wyciągnąć z nich jak najwięcej korzyści przy pomocy raportów w programie Power BI. Power BI to połączenie dobrych rozwiązań z Excela, nowego sposobu wizualizacji i silnika, dzięki któremu moc obliczeniowa jest wielokrotnie większa. Ulepszony sposób formatowania danych, poprawiona szata graficzna wizualizacji i intuicyjny interfejs sprawiają, że praca w Power BI jest po prostu przyjemna, o czym na własnej skórze uczestnicy Logdays przekonali się na prowadzonych przez Kamila Cholewkę zajęciach praktycznych.

Skuteczna rekrutacja to jedno z największych wyzwań menedżerskich. Na rynku kandydata oraz w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, przygotowanie do procesu rekrutacji ma coraz większe znaczenie.

Podczas swojego warsztatu ekspertki Hays Poland, Agnieszka Czarnecka (HR consultancy manager) i Magdalena Fila-Dzioba (senior consultant specjalizacji Logistics & Procurement), podzieliły się wskazówkami, jak przeprowadzać rekrutację tak, by była skuteczna. 

Jakub Kurek, associate director w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych firmy Cresa Polska

Uczestniczyliśmy w warsztatach Logdays po raz pierwszy, a już teraz wiemy, że w przyszłym roku nie zabraknie reprezentacji Cresy na tym wydarzeniu. Forma warsztatów bardzo miło nas zaskoczyła. Mogliśmy na gorąco omawiać temat zajęć zarówno z prowadzącym, jak i z uczestnikami, którzy swoim ogromnym doświadczeniem wzbogacali wartość merytoryczną Logdays. Dzięki ogromnej liczbie bardzo specjalistycznych warsztatów można było zdecydowanie efektywniej trenować w małych grupach, w których współpraca i integracja przebiegały bardzo sprawnie. Dzięki temu poznaliśmy sporo osób, zbliżyliśmy się z naszymi klientami i nawiązaliśmy nowe, obiecujące kontakty biznesowe. Dodatkowo nowoczesny, a zarazem klimatyczny FOLWARK Łochów możemy umieścić w Top3 najciekawszych miejsc szkoleniowych, w których mieliśmy przyjemność być. Polecamy Logdays ekspertom z branży logistycznej i wszystkich sektorów z nią związanych.

 

Agata Horzela, menedżer ds. standardów GS1 w TSL GS1 Polska

Tegoroczne warsztaty Logdays były nie tylko świetną okazją do poszerzenia wiedzy na temat nowych rozwiązań w logistyce. Dały również możliwość poznania ciekawych ludzi z różnych logistycznych środowisk.

Łączyło nas jedno – logistyka. Jednak perspektywa jej postrzegania, w zależności od konkretnej firmy, może być całkiem inna, co tym samym wzbogaca doświadczenia i pozwala dojrzeć jej różnorodność np. w podejściu do rozwiązania tego samego problemu.

Nie zabrakło tematów „miękkich”, np. dotyczących radzenia sobie z konfliktami w środowisku logistycznym czy związanego z szeroko rozumianym marnotrawstwem podczas realizacji różnych czynności i procesów.

Przedstawiono również praktyczne rozwiązania np. z zakresu automatycznej identyfikacji na magazynie czy związane z zarządzaniem opakowaniami zwrotnymi, co obecnie wydaje się wręcz kluczową kwestią dla wielu firm.

Wieczorny networking pozwolił na wspólną zabawię i jednocześnie był świetną okazją do indywidualnego podzielenia się doświadczeniami z uczestnikami.

Podsumowując – ciekawe i praktyczne warsztaty połączone ze wspólną zabawą i integracją to klucz do sukcesu, i takim też sukcesem niewątpliwie mogą pochwalić się organizatorzy Logdays 2019.

 

Filip Aryanowicz, wiceprezes BISAR S.A.

Szanowni Państwo, było nam niezmiernie miło uczestniczyć w Logdays 2019. Chcemy pogratulować organizatorom tegorocznej edycji ważnego i merytorycznego wydarzenia i podziękować za wspaniałą atmosferę spotkań.

Logdays to szczególnie ważny dla BISAR event, który popycha branżę do rozwoju wskazuje nowe kierunki i obficie dzieli się doświadczeniami. Jednym z naszych największych osiągnięć jest przekształcanie tradycyjnego modelu APT w nowoczesny outsourcing procesowy. Skuteczne wdrożenie outsourcingu procesowego, na terenie zakładów naszych klientów to obecnie kluczowa usługa BISAR SA.

Od ponad roku specjalizujemy się we wdrażaniu takiego modelu w produkcji, logistyce i przetwórstwie żywności. Jesteśmy jednocześnie Agencją Pracy, więc często wraz z naszymi Klientami wdrażamy proces zmiany od APT poprzez outsourcing personalny właśnie do outsourcingu procesowego. Wypracowaliśmy liczne autorskie rozwiązania w oparciu o najwyższe standardy prawne, rozliczeniowe oraz technologiczne.

Dzięki przeprowadzeniu udanej zmiany formy współpracy z APT, poprzez outsourcing personalny do outsourcingu procesów, udaje nam się osiągać następujące efekty: przyspieszenie czasu wdrażania pracowników z 3 tygodni do 3 dni, zmniejszenie rotacji pracowników do 5%, zwiększenie wydajności procesów, oraz elastyczności i szybkości reakcji w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klienta. Zachęcamy do kontaktu i zapraszamy do współpracy. 

Jak zabezpieczyć swoje interesy w procesie transportu towarów? O tym mówił Paweł Judek, partner w kancelarii Działyński i Judek Spółka Partnerska Radców Prawnych w Poznaniu. Podczas swoich warsztatów doradził, jak dobierać kontrahentów, zawierać korzystne umowy i egzekwować roszczenia na etapie ich wykonywania. 

Praktyczne ćwiczenia z Pawłem Ziają, ekspertem branży TSL z Grupy Trans.eu, pokazały, jak prawidłowo wyliczać koszty transportu jednostki towaru do wybranego klienta przy wielu rozładunkach, uwzględniając wszystkie realnie wpływające na wynik czynniki – nie tylko standardowo brane pod uwagę przebyte w transporcie kilometry.

Na czym polega outsourcing procesów oraz jak wygląda proces przejścia od formy APT do outsourcingu? Filip Aryanowicz, wiceprezes Bisar, zdradził najlepszy sposób, aby pozyskać pracownika fizycznego gotowego do wykonania zadań, przyspieszyć czas wdrażania pracowników z 3 tygodni do 3 dni i zmniejszyć rotację pracowników. 

W ramach Parku Technologicznego mogliśmy zobaczyć, jak można wesprzeć proces kompletacji i sortowania za pomocą nowoczesnych urządzeń mobilnych – SmartWatch, SmartPhone i tabletów. Umożliwia to system Pick-by-Watch firmy Luca Logistic Solutions. Partnerem Parku Technologicznego była także firma Logisystem. Dariusz Szymański, prezes Logisystem, zaprezentował kompleksowe systemy automatyki magazynowej, w tym systemy przenośników i sortery automatyczne.

W tym roku na Logdays także znaleźliśmy chwilę na to, by lepiej się poznać, o co zadbał nasz partner – Grupa Raben. Integrowaliśmy się podczas „Logistycznego TABOO by Raben” – specjalnej wersji popularnej gry, w której uczestniczy mają za zadanie odgadnięcie hasła, unikając zakazanych słów. 

Na kolejne warsztaty zapraszamy już za rok, a tymczasem zbliżamy się do naszej nowości – Kongresu Supply Chain, którego pierwsza edycja odbędzie się już 11 czerwca br. Tych z Was, którzy są najbardziej głodni logistycznych wrażeń, zapraszamy także na Profesjonalne Warsztaty Magazynowe w Centrum Dystrybucyjnym LPP 10 września br. oraz XI edycję Kongresu Modern Warehouse 13-14 listopada br. Do zobaczenia!

 

Na warsztacie Małgorzaty Michalik dowiedzieliśmy się, na jakim etapie wdrażania nowego projektu należy zainteresować się tematem opakowań zwrotnych, żeby planowany budżet zabezpieczał przyszłe wydatki

 

Partnerem Parku Technologicznego była firma Luca Logistic Solutions

 

Dariusz Szymański, prezes Logisystem, zaprezentował kompleksowe systemy automatyki magazynowej, w tym systemy przenośników i sortery automatyczne

 

Grupa Raben, która była Partnerem Gry Logistycznej, przygotowała nagrody dla zwycięskich drużyn

 

Uczestnicy warsztatu Jacka Jarmuszczaka dowiedzieli się, jak przeprowadzić analizę kosztową oraz jak ocenić dostawcę pod kątem jego możliwości, kompetencji i doświadczenia

 

Kamil Cholewka z DGS Poland pokazał, jak krok po kroku tworzyć intuicyjne raporty w programie Power BI

 

Podczas swojego warsztatu ekspertki Hays Poland, Agnieszka Czarnecka i Magdalena Fila-Dzioba, podzieliły się wskazówkami, jak przeprowadzać rekrutację, tak by była skuteczna

 

Filip Aryanowicz, wiceprezes Bisar, zdradził najlepszy sposób, aby pozyskać pracownika fizycznego gotowego do wykonania zadań

 

Paweł Ziaja, pokazał, jak prawidłowo wyliczać koszty transportu jednostki towaru do wybranego klienta przy wielu rozładunkach

Przypisy