Dołącz do czytelników
Brak wyników

New Era is loading. Relacja z Polskiego Kongresu Logistycznego eLOGISTICS 2021

BAZA WIEDZY | 4 czerwca 2021 | NR 3
71

Prawie 50 eksperckich wystąpień, ponad 350 uczestników, 840 minut wypełnionych po brzegi atrakcyjnymi merytorycznie treściami i angażującymi aktywnościami – tak liczbami można opisać 15., jubileuszową edycję Polskiego Kongresu Logistycznego eLOGISTICS2021, pod hasłem: New Era is loading.

Kongres otworzył Damian Kołata, Mistrz Ceremonii wydarzenia, który na co dzień pełni funkcję E-commerce Operations Director na Polskę i Europę Wschodnią w firmie Fiege. Pierwsze wystąpienie merytoryczne wygłosił prof. Hans-Christian Pfohl, przewodniczący Komitetu Badawczego Europejskiego Towarzystwa Logistycznego oraz członek Zarządu ELA. Kolejnym zagranicznym prelegentem na scenie głównej był Geert Verbelen, konsultant i lider projektów Flanders Innovation Cluster for Logistics. – Firmy muszą się przygotować na powtarzające się zakłócenia w łańcuchach dostaw. Takich jak utrudnione dostawy na początku pandemii, blokada Kanału Sueskiego. Musimy przejść z filozofii just-in-time na just-in-case – tłumaczył Geert Verbelen. Profesor Wojciech Czakon z Uniwersytetu Jagiellońskiego miał prezentację o krótkowzroczności menedżerów opartą na wynikach swoich badań i książce, która niedawno ukazała się na rynku. 
Chwilę później Damian Kołata zaprosił do wirtualnej debaty sześcioro ekspertów: Katarzynę Czuchaj-Łagód z MobileInstitute, dr. hab. Arkadiusza Kawę z Łukasiewicz – ILiM, Jakuba Gierszyńskiego z Sephory, prof. Wojciecha Paprockiego ze Szkoły Głównej Handlowej, Wiesława Majewskiego z WM Projekt i Adama Tomczaka z X-press Couriers. Eksperci odpowiadali na pytania związane z automatyzacją procesów magazynowych, ekologicznymi aspektami e-commerce, problemami ostatniej mili i przyszłością logistyki.
Po sesji plenarnej rozpoczęły się równoległe sesje tematyczne: „Logistyka magazynowa”, „IT w logistyce” i „Logistyka usługowa”. Sesja magazynowa opanowana została przez temat automatyzacji procesów magazynowych i transportu wewnętrznego. Artur Thomas z Jungheinrich przedstawiał najnowsze rozwiązania i podstawy wdrożeń systemów transportowych. Trendy magazynowe i innowacje, takie jak pozornie niekonwencjonalne formy dostaw w miastach, w tym np. transport podziemny, objaśniał Zbigniew Smyczyński z P3 Logistics Park. Wiesław Majewski, ekspert WM Projekt, w wystąpieniu odpowiadał na pytania: czy jest alternatywa dla automatyzacji? Gdzie w tym wszystkim jest człowiek – jego praca i płaca? Jakie warunki trzeba spełnić, żeby ten biznes się opłacał?
W sesji „IT w logistyce” uczestnicy dyskutowali o zmieniającej się roli systemów informatycznych w zarządzaniu logistyką, zasadności i uwarunkowaniach wdrażania rozwiązań sztucznej inteligencji w zarządzaniu biznesem w sektorach mobilności i logistyki oraz wpływie pandemii na rozwój poszczególnych sektorów sprzedaży w Polsce.
– Wartość sprzedaży detalicznej wzrastała liniowo aż do 2020 r., gdy pojawiła się pandemia koronawirusa. Logistyka jednak dała radę i wróciła na odpowiednie tory rozwoju. Jednocześnie obserwujemy wzrost dynamiki e-commerce w Polsce z 8,4-proc. udziału w sprzedaży detalicznej przed pandemią do 32–35% teraz – mówił Lukas Greguska, wiceprezes zarządu DataConsult S.A.
Sesja wywołała kilka ciekawych, ale zaskakujących pytań, które posłużyły później jako przyczynek do dyskusji z moderatorem sesji, Adamem Kolińskim z Łukasiewicz – ILiM. – Czy automatyzacja magazynu jest możliwa bez inwestycji w maszyny? A czy proces automatyzacji przepływu towarów może być realizowany tylko z użyciem maszyn? – pytał w swojej prezentacji Grzegorz Prorok z Consafe Logistics. „Dlaczego we współczesnym świecie próbujemy wykorzystać nowoczesne technologie, jak sztuczną inteligencję, w sytuacjach, gdzie dobrze radzą sobie rozwiązania analogowe? Czemu inwestujemy w AI w systemach asystenta kierowcy, skoro sztuczna inteligencja jest bardzo energochłonna i skraca zasięg samochodu elektrycznego?” – wtórował mu prof. Wojciech Paprocki. 
W sesji „Logistyka usługowa” wystąpiła Jadwiga Żurek, dyrektor ds. sprzedaży Arvato Supply Chain Solutions. – Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny rozwój branży e-commerce, a ten znów wymusił na operatorach logistycznych zmiany w modelu usług logistycznych – mówiła. 
– Klienci są obecnie w stanie zapłacić dużo więcej za dobrze wykonaną usługę transportową. Rozwiązania „standardowe” w obecnej sytuacji tracą rację bytu. Niezbędne są prawdziwie dedykowane rozwiązania. Lepiej – a nie taniej! – tłumaczył Cezary Ewertowski, kolejny prelegent sesji.
Podobne wnioski płynęły z prezentacji Huberta Walczaka, Head of E-Commerce ROHLIG SUUS Logistics. – Klienci zwracają obecnie uwagę na dostępność produktów, bezpieczeństwo dostaw, skrócony leadtime. 40% respondentów jest skłonnych dopłacić za dostawę tego samego dnia! – mówił. 
Pierwszy dzień kongresu zakończyło wystąpienie Michała Worocha, podróżnika i fotografa, który w pasjonujący sposób opowiedział o tym, jak logistycznie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy