Wyścig na ostatniej mili. Jak operatorzy logistyczni radzą sobie z logistyką ostatniej mili?

TEMAT NUMERU

Wynoszący ponad 18% rocznie wzrost sektora e-commerce i coraz wyższe wymagania klientów napędzają rozwój nowoczesnych rozwiązań logistycznych. Dotyczą one szczególnie ostatniego etapu, czyli doręczenia do klienta końcowego, którego oczekiwania tworzą współczesny obraz ostatniej mili. Ma być szybko, elastycznie, z pełną informacją w czasie rzeczywistym i minimum formalności. Co więcej, to operator logistyczny powinien przewidywać, jakie jeszcze udogodnienia zbudują przewagę konkurencyjną obsługiwanego klienta.

Firma doradcza Cushman & Wakefield przeprowadziła wśród deweloperów i największych operatorów logistycznych w Polsce badanie, które posłużyło do przeprowadzenia analizy rynku i określenia najważniejszych trendów w segmencie e-commerce.

– Polski rynek e-commerce rośnie o ponad 18% rocznie i rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie. Jego wartość przekracza już magiczną barierę 50 mld PLN, a z zakupów internetowych w najróżniejszej formie korzysta już 28 mln Polaków. Zakupy można robić już nie tylko przez stronę internetową, ale i poprzez aplikację na smartfon czy za pośrednictwem mediów społecznościowych. Każdego dnia powstaje w naszym kraju 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba sięga już ponad 30 tys., co stanowi wzrost o ponad 6% r/r. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy polski rynek sprzedaży internetowej urósł o 1,8 tys. nowych podmiotów. Skala zakupów przez internet jest na tyle duża, że jedna z czołowych firm kurierskich w najgorętszym dniu w roku obsługuje nawet milion paczek. Polska stała się międzynarodowym hubem logistycznym, w którym procesowane są zamówienia i zwroty dla największych europejskich platform i sklepów internetowych – mówi Damian Kołata, associate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych Cushman & Wakefield.

Nowe znaczenie

Wszystko to sprawia, że obsługa sk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy