Nowy Jedwabny Szlak – kotwicą dla logistyki euroazjatyckiej? Zakorkowany szlak

TEMAT NUMERU

Gdy pogłębiał się chaos w logistyce globalnej, w przewozach wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku (NJS) koło ratunkowe rzuciły koleje. Pobiły też własne rekordy, ale padły ofiarą sukcesu.

Kumulacja popytu po pierwszej fali pandemii sprawiła, że już od połowy 2020 r. zaczęło brakować wolnych miejsc (slotów) na statkach i w samolotach. Z tygodnia na tydzień rosły opóźnienia w ekspedycji towarów, bo wobec nawału kontenerów – zatkały się też porty morskie i lotnicze.
Sytuację świetnie wykorzystali przewoźnicy kolejowi obsługujący połączenie z Chin (ale także z Korei Płd., a nawet Japonii) do odbiorców w Europie. Dzięki ich ofercie transportu niejeden zdesperowany spedytor, eksporter lub importer mógł wywiązać się z umów, nie tracąc twarzy i pieniędzy. Niewiele więc można zrozumieć z pompatycznego języka chińskich komunikatów, że „pociągi towarowe Chiny – Europa stały się potężną kotwicą stabilności sprawnego funkcjonowania łańcuchów dostaw”, jak ujął to Wang Wenbin, rzecznik chińskiego MSZ.

Kamienie milowe Nowego Jedwabnego Szlaku

Już w 2020 r., gdy globalne przewozy towarów w handlu międzynarodowym zmalały z powodu feralnego pierwszego półrocza o ok. 3–4% (wagowo), z Chin do Europy odprawiono ok 12,4 tys. pociągów kontenerowych. Przed pandemią w 2019 r. było ich ok. 8 tys., w 2017 r. 3,67 tys.Tendencja wzrostowa utrwaliła się w 2021 r. Według Wanga, powołującego się na dane China State Railway Group, na Nowym Jedwabnym Szlaku uruchomiono 15 tys. składów kontenerowych, o 22% więcej niż w 2020 r. Niebywały rekord w branży logistycznej. Skąd ten sukces?
Na początku było słowo. Należało ono do prezydenta Xi Jinpinga, który we wrześniu 2013 r. ogłosił realizację idei One Belt an...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy